Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reine Brynolfsson gör monolog av Strindbergs brev

Publicerat onsdag 2 november 2016 kl 11.23
"Jag valde bara det som berörde mig"
(4:36 min)
Skådespelare Reine Brynolfsson och regissör Jacob Hirdwall.
1 av 2
Skådespelare Reine Brynolfsson och regissör Jacob Hirdwall. Foto: Helen Ling/Sveriges Radio.
Skådespelare Reine Brynolfsson och regissör Jacob Hirdwall. Foto: Helen Ling/Sveriges Radio.
2 av 2
Skådespelare Reine Brynolfsson och regissör Jacob Hirdwall. Foto: Helen Ling/Sveriges Radio.

Skådespelaren Reine Brynolfsson berättar om hur det är uppföra August Strindbergs monolog Paralysie générale redux som hade premiär för tolv år sedan.

Paralysie générale redux går nu på Elverket Dramaten. I huvudrollen och ensam på scen finns skådespelaren Reine Brynolfsson, precis som för tolv år sedan.

– Vi hade massa nya tankar och citat och tänkte att vi skulle omskapa den, men det blev inte så mycket förändrat. Vi insåg att den är som en gammal melodi.

Det handlar om urvalda texter ur de nästan 10 000 brev som skrivits av August Strindberg, med dramatikern Jacob Hirdwall som regissör.

– Det finns ett fantastiskt språk i dessa brev, och det är en fantastiskt chans att få ta sig an en karaktär igen - efter tolv år, säger Reine Brynolfsson.

Monologen fungerar nästintill som en kommentar till samtidsdebatten och Brynolfssons karaktär berör nutida ämnen.

– Vi människor förändras inte så mycket. Det är därför klassikerna kommer upp igen. Det är samma girighet, det är samma glädje, det är samma frustrationer. Det är egentligen bara de yttre omständigheterna som förändras, säger Reine Brynolfsson.

– Och Strindberg var en man som kunde formulera detta.

Hur känns det att stå utlämnad på scenen som du ju är?

– Oj, ja, det är en stor fråga. När man har ett sådant här material, så är det skönt att få kasta sig ut. I stället för tryggheten hos medspelaren har man publiken som bollplank, säger Brynolfsson.

På scen äter hans karaktär tre råa ägg – från början fem – och dricker matlagningsgrädde som sprutar ur munnen. Varför?

– Mycket av arbetet är intuitivt. Han äter ägg, upptäckte vi, och först nästa fråga blir: varför äter han ägg? Det har kommit till intuitivt, och det har känts rätt. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".