Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ett hakkors i ryamattan – reportage om Textila undertexter

Publicerat onsdag 23 november 2016 kl 08.43
Nina Asarnojs reportage om utställningen Textila undertexter
(11 min)
Ann Böttchers verk "Ryamatta, Sverige (Brevkort, NSB: God Helg. 1930-tal)" från 2008 på Marabouparkens konsthall.
1 av 6
Ann Böttchers verk "Ryamatta, Sverige (Brevkort, NSB: God Helg. 1930-tal)" från 2008 på Marabouparkens konsthall. Foto: Anders Norsell
Duken "Julskinka" av iranskfödda Shabnam Faraee på Marabouparkens konsthall. Foto: Shabnam Faraee
2 av 6
Duken "Julskinka" av iranskfödda Shabnam Faraee på Marabouparkens konsthall. Foto: Shabnam Faraee
Helgduken "Sill och potatis" av Shabnam Faraee på Marabouparkens konsthall. Foto: Shabnam Faraee
3 av 6
Helgduken "Sill och potatis" av Shabnam Faraee på Marabouparkens konsthall. Foto: Shabnam Faraee
Leif Holmstrands virkade landskap på Marabouparkens konsthall. Foto: Jean-Baptiste Béranger
4 av 6
Leif Holmstrands virkade landskap på Marabouparkens konsthall. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Shabnam Faraee ställer ut sina blocktryckta dukar "Julskinka" och "Sill och potatis" på Marabouparkens konsthall. Foto: Nina Asarnoj
5 av 6
Shabnam Faraee ställer ut sina blocktryckta dukar "Julskinka" och "Sill och potatis" på Marabouparkens konsthall. Foto: Nina Asarnoj
Bella Rune och Helena Selder, de två curatorerna som gjort utställningen "Textila undertexter" på Marabouparkens konsthall. Foto: Nina Asarnoj
6 av 6
Bella Rune och Helena Selder, de två curatorerna som gjort utställningen "Textila undertexter" på Marabouparkens konsthall. Foto: Nina Asarnoj

Just nu pågår utställningen Textila Undertexter på Marabouparkens konsthall. En utställning som spänner från 60-talets politiska textilkonst till samtida verk.

Med hjälp av virkade landskap, broderat telefonklotter och till och med avmålade Viola Gråsten-filtar berättar de medverkande konstnärerna en textil historia.

I den långhåriga ryamattan av Ann Böttcher göms ett hakkors och tittar man närmare på den traditionella persiska mönsterbilden i Shabnam Faraees bomullsdukar, framträder sprittande sillar, potatisplantor och ölbubblor.

Utställningens två kuratorer, konstnären och professorn i textil, Bella Rune, och Helena Selder visar mig runt i Marabouparkens konsthall. På Bella Runes gråmelerade tunika-Tshirt har hon fäst guldiga metallictejpbitar. Jag tolkar och läser hennes klädsel som att hon är en person som inte slutat leka, en mönstermänniska som fortsatt klippa och klistra långt efter förskoletidens slut. Det är också Bella Rune som byggt upp lokalens transparenta rum av skyddsnät. Genomskinliga, fisknätsliknande väggar som gör att man kan se de textila verkens baksidor.

Ja, den här utställningen lockar verkligen till närkontakt. Rosetter att dra i, vandra genom Leif Holmstrands virkade landskap som breder ut sig över utställningsgolvet och så textilkonstnären Margareta Halleks vändbara, hängande plyschfigurer, Vändblomma från 1969. Ett slags interaktiva tavlor där åskådaren själv kan välja om den ärtgröna eller den orangea sidan av figuren ska synas. Länge blir jag stående framför en glasmonter med iranskfödda Shabnam Faraees helgdukar. En med röda hoppande grisar och en med blå sillar och gröna potatisplantor…

Shabnam Faraee är grafisk formgivare och illustratör och jag träffar henne i hennes ateljé som ligger på övervåningen i den gröna villan med äppelträdgård där hon bor.

Mötet mellan den persiska mönstertraditionen och den ursvenska festmaten är verkligen textil kommunikation på högsta nivå. Mönstren är gjorda med blocktryck, och de sprittande sillarna och hoppande grisarna är utskurna ur päronträ och tryckta för hand på tjockt bomullstyg i textilstaden Esfahan i Iran. Shabnam Faraee berättar att tryckaren först vägrade arbeta med just grismönstret. Möjligen var det Shabnam Faraees argument att det är Gud som skapat alla djur som fick tryckaren att tänka om. Men mönsterdiskussionen om de röda hoppande grisarna säger också något om att textil kan provocera och också berättar historier.

Ja, Shabnam Faraees helgdukar med julskinka, sill och potatis och med bårder av humleblomster handlar alltså om folkförflyttningar, urgamla persiska mönsterbilder och mellanösterns möte med svensk midsommar och julfirande. Och sida vid sida med de ursvenska helgtraditionerna på Marabouparkens konsthall finns ett verk med betydligt mörkare undertoner i ruggen, kuratorn Bella Rune visar Ann Böttchers nazimönstrade turkosa och svarta ryamatta från 2008.

Helena Selders och Bella Runes idé om att döpa utställningen på Marabouparkens konsthall till Textila Undertexter är uppenbarligen inte alls särskilt långsökt.

Att leta efter dolda budskap i vävbottnen på en ryamatta eller upptäcka barndomsminnen i en avmålad yllefilt är fullt möjligt. Det latinska ordet ”textere” betyder just sammanfoga, ett begrepp som ju gäller både att knåpa ihop en text och att få en tråd att bli en yta, som en grytlapp eller en väv. Att organisera och skapa mening, nysta och reda ut.

Utställningen "Textila Undertexter" på Marabouparken konsthall pågår från den 21 september - 4 december 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".