Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kräver krisplan för färdjänsten i Stockholm

Publicerat tisdag 29 november kl 16.46
"Vi måste ha tillbaka tryggheten"
(3:05 min)
Manifestationen utanför landstingshuset.
1 av 2
Manifestationen utanför landstingshuset. Foto: Sveriges Radio
Manifestationen utanför landstingshuset. Foto: Sveriges Radio
2 av 2
Manifestationen utanför landstingshuset. Foto: Sveriges Radio

Synskadades riksförbund visade sitt tydliga missnöje när det hölls en manifestation utanför landstingshuset på tisdagen. De kräver en krisplan för färdtjänsten.

Synskadades Riksförbund höll en manifestation på tisdagen utanför Landstingshuset på Kungsholmen.

Det handlade om det stora missnöjet mot färdtjänsten där man nu vill att politikerna upprättar en krisplan.

– Det har väldiga problem under hela hösten med kraftiga försenade bilar. När folk tar till livlinan och ringer resegaranting kan det sluta med att de inte kommer fram, säger Lennart Karlsson, ombudsman på Synskadades Riksförbund i Stockholm.

Han pratar om en färdtjänst som har havererat och orsakar långa väntetider för de synskadade.

– Man kanske kan få stå i kö i en timme i telefon bara för att kolla vad som har hänt.

Vad vill ni ska göras?

– Vi vill att de tittar på pålitligheten. Vi måste ha tillbaka tryggheten så att någon hjälper resenärerna när bilarna inte kommer.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger till P4 Stockholm att han ska gå till botten med problemet. Det första steget är att få på plats den åtgärdsplan med tolv åtgärder som trafiknämnden nyligen presenterat.

Jag är väldigt missnöjd med situationen och har krävt bot och bättring

– Dels i en åtgärdsplan och dels att vitesbelopp ska betalas och så har jag riktat krav till branschen så att de tar sig i kragen, säger Tamsons (M).

Men du har väl också ansvar för det här, hur kan det gå ha gått så här långt?

– Jag är en kund här, och vi har beställt en verksamhet som vi utlovas ska hålla högre kvalitet än tidigare. Det betalar vi för, och om vi inte får den verksamheten så markerar jag mot detta.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.