Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Här är veckans bästa biofilmer

Publicerat fredag 2 december 2016 kl 09.30
Hör betyget på Alicia Vikanders nya drama
(6:16 min)
Amy Adams i Arrival. Foto: UIP.
1 av 5
Amy Adams i Arrival. Foto: UIP.
Gänget som reser runt i American Honey. Foto. UIP.
2 av 5
Gänget som reser runt i American Honey. Foto. UIP.
Michael Fassbender och Alicia Vikander i Fyren mellan haven. Foto: Nordisk Film.
3 av 5
Michael Fassbender och Alicia Vikander i Fyren mellan haven. Foto: Nordisk Film.
Omar Sy i Monsieur Chocolat. Foto: Noble Entertainment.
4 av 5
Omar Sy i Monsieur Chocolat. Foto: Noble Entertainment.
Jodie Whittaker i Adult life skills. Foto: NonStop Entertainment.
5 av 5
Jodie Whittaker i Adult life skills. Foto: NonStop Entertainment.

Veckans bästa filmer är American Honey och Arrival. Det blir snudd på högsta betyg till filmerna från recensent Björn Jansson.

Veckans bästa film är American Honey, snudd på högsta betyg ger jag till filmen som är en roadmovie genom södra USA. Ett gäng ungdomar drar iväg, de får pengar genom att sälja tidningsprenumerationer. De ringer på i villakvarter, de hänger på stora köpcenters parkeringar och all tid där emellan är de med varandra. De är höga, de bor på motell, festar, drar vidare.

Allt visas i ett fyrkantigt bioformat vilket känns rätt, med tanke på att det är så vi får bilder i mobilen och på Instagram.

Brittiska Andrea Arnold har gjort American Honey och det finns ett driv i berättelsen, en närvaro och en känsla av att det här är på riktigt. I filmens centrum ser vi Star, som spelas av debutanten Sasha Lane. Henne upptäckte Andrea Arnold på en strand under Spring Break, och så fick hon provfilma.

Jag tittade inte en enda gång på klockan trots att filmen är närmare tre timmar, jag ville snarare ha mer. Betyget blir en stark fyra.

Arrival är ett science-fiction-äventyr och en film om kommunikation. Några rymdskepp har landat på jorden och på de olika platserna försöker man ta kontakt med de främmande varelserna.

Amy Adams spelar Louise Banks, en språkforskare som ska försöka tyda rymdvarelsernas språk. Det visar sig att det inte är linjärt som vårat och hon får en svår uppgift. Samtidigt försöker de styrande avgöra om rymdvarelserna är vänliga eller fientliga.

Arrival är välgjord, utan en massa skjutande och massförstörelse hela tiden. Här är det svårigheten att kommunicera som är i centrum och det är nog så spännande. Jag ger en fyra till Arrival.

Fyren mellan haven är till för de som vill ha en romantisk, tårdrypande historia om kärlek på en isolerad ö.

Alicia Vikander och Michael Fassbender spelar paret som bor vid en fyr långt ut i havet. Det är vackra bilder, fnittrande kärlek, men så kommer ett par missfall och stor sorg efter barnen som aldrig fick leva.

En natt spolas en båt iland, med en man som dött och ett litet barn som lever. Jag ska inte berätta mer om handlingen, men antingen tycker man att det här är för mycket, för smäktande eller så gillar man det här romantiska näsduksdramat.

Monsieur Chocolat handlar om den första svarta clownen i Frankrike. Han spelar kannibal på ett cirkus när den berömde men numera arbetslöse clownen Footit kommer till cirkusen. Han övertalar Chocolat, namnet får han senare, att göra ett nummer med honom och de gör succé - mycket tack vare den närmast rasistiska fascination som publiken visar när de får se en svart pajas i manegen.

De två clownerna får engagemang i Paris och blir rika och hyllade. Men rasismen drabbar Chocolat och han spelar också bort pengarna han får på en liten skum klubb.

Monsieur Chocolat är ett fascinerande levnadsöde, byggt på verkligheten, men filmen skulle vunnit på att låta skådespelarna ta av clownens mask lite oftare. Nu blir det lite för ofta enklare lösningar.

Jag fascineras mest av Footit som älskar och lider i det tysta, vid sidan av, och det är nog ändå inte meningen. Mitt betyg blir en trea, en hyfsat stark trea.

Adult life skills är en brittisk indie-komedi av debutanten Rachel Tunnard. Och det här är en film som jag skulle velat tycka om - en lågmäld brittisk komedi med Jodie Whittaker från utmärkta TV-serien Broadchurch i huvudrollen. Men det blir för smålustigt annorlunda.

Anna ska fylla 30 och bor kvar hemma, i ett trädgårdsskjul på tomten. Hennes tvillingbror är död och hon kan inte släppa sorgen. Hon klär sig som en tonåring, spelar in små filmer där hon målar ögon och mun på sina tummar som sen reser i rymden och filosoferar. Hennes mamma har fått nog och gör allt för att hon ska flytta till en lägenhet i stan och hennes kompis försöker få med henne på fest.

En dag dyker grannpojken upp, hans mamma är döende och Anna upptäcker att hon inte är ensam om att sörja. Men hon upptäcker det motvilligt.

Det här skulle kunna bli en berörande berättelse om det inte tvunget måste med en massa lustigheter hela tiden.

Det hade antagligen också varit roligare om inte allt var så skevt. Anna cyklar på en för liten cykel, frisören har en riktigt taskig hockeyfrilla och Uggs. Mitt betyg till Adult life skills blir en tvåa. Det bygger på en kortfilm, och det märks.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".