Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trendanalytiker: Kliv ur din filterbubbla

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 15.02
"Ilska en stark drivkraft i sociala medier"
(3:41 min)
Anna Frankzén Starrin
Anna Frankzén Starrin, trendanalytiker. Foto: Sveriges Radio.

Tänk efter och var källkritisk. Ditt flöde på Facebook visar inte verkligheten, säger trendanalytiker Anna Frankzén Starrin.

– Sociala medier gjorde att var och en av oss blev en journalist. Vi kunde dela saker, visa vad vi tyckte och gå ihop oss i grupper och uttrycka våra åsikter.

Trendanalytiker Anna Frankzén Starrin ser många fördelar med det snabba och transparenta nyhetsflödet. I dag är det svårare att dölja missförhållanden och skandaler. I dag kan sociala medier samla människor och störta diktaturer.

– Men, säger hon. Även i transparensen finns en enorm baksida.

Man ser inte verkligheten för vad den är.

I dag använder varannan person Facebook på daglig basis och allt fler uppger att Facebook är deras enda nyhetskanal.

Men när du trycker "gilla" på en artikel gör Facebook så att du får se fler inlägg om samma ämne i ditt flöde.

– Det gör att vi lever i våra filterbubblor och tror att alla tycker samma sak. Man ser inte verkligheten för vad den är, säger Anna Frankzén Starrin och ger ett exempel:

– Om du är tveksam till mångfald får du ännu mer information om att det är fel med mångfald. Står man för mångfald, som jag gör, blir man bara matad med de positiva sidorna av mångfald.

Anna Frankzén Starrin säger att det viktigt att vara medveten om detta. 

– När vi möts av den här transparenta kommunikationen i sociala medier vet vi inte vad som är sant, vad som är manipulerat och inte.

Ilskna människor tror på fejkade nyheter.

I det amerikanska valet nyligen hade Facebook en stor påverkan på Donald Trumps seger. Inför valet spreds fejkade nyheter om att exempelvis Hillary Clinton skulle ha sålt vapen till terrorgruppen Isis och att påven stöttade Donald Trump.

– Känslorna i sociala medier smittar som gäspningar, och just ilska är en väldigt stark drivkraft. Ilskna människor visar sig i större utsträckning tro på fejkade nyheter.

Anna Frankzén Starrin hänvisar till en stor studie där man manipulerat det Facebookanvändarna fått upp i sina flöden.

– Det farligaste som kan hända är att vi gömmer oss bakom anonymiteten som finns på sociala medier och börjar hata, säger Anna och uppmanar:

– Ta dig tid att reflektera, försök att tänka efter och var källkritisk. Lev inte i din filterbubbla.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".