Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Det lärde sig trafikkontoret av snökaoset

Publicerat torsdag 15 december 2016 kl 15.19
Daniel Helldén (MP): Informationsfrågan är ju viktig
(2:03 min)
Snökaos och Daniel Helldén (MP).
1 av 3
Snökaoset lamslog Stockholm i början av november. Foto: Jonas Ekströmer/TT
En SL-buss som kört fast i snön vid Slussen i snöovädret.
2 av 3
En SL-buss som kört fast i snön vid Slussen i snöovädret. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Presskonferens med trafikdirektör Jonas Eliasson
3 av 3
Presskonferens med trafikdirektör Jonas Eliasson Foto: Henrik Svensson / Sveriges Radio

Bättre information till allmänheten och jourpersonal på plats direkt. Det är några av lärdomarna Stockholms stad dragit av snöröjningsarbetet under kaosdagarna i november.

Det är nu drygt fem veckor sedan Stockholm lamslogs av en knapp helvmeter snö under ett och samma dygn – vilket orsakade stora problem i trafiken. 

På flera håll satt bilister fast i över tio timmar och snöröjningen beskrevs som katastrofal. Under dygnet slogs det snörekord och tusentals Stockholmare blev insnöade och kollektivtrafiken lamslogs.

Nu visar stadens egen utredning – där man utvärderat sina insatser för att se hur snöröjningen egentligen sköttes – att informationen till allmänheten borde varit bättre.

– För folk verkar reagera så, att om någon, säg trafikkontoret, säger att "det här blir verkligen illa" och någon annan säger att "det här kan bli lite snö, ta ett paraply" så lyssnar man hellre på den som säger att det här blir nog inte så farligt, säger Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms stad.

Folk är ute och går och det är de som har lämnat sina bilar.

Men förutom att informationen kunde varit bättre lyfter Jonas Eliasson också fram punkter som "säkerställande av resurser", "info kring hur resurserna prioriteras" och att "se över rutinen för trafikkontorets beredskap". 

Vad betyder det?
– Det betyder att entreprenörerna behöver få tag på oss för att få vissa order. Och det var en period tidigt på morgonen den 9 november som det var svårt att få tag på en jourperson här. Den personen dök upp tidigt på morgonen men det hade kunnat varit ännu lite bättre, säger Jonas Eliasson.

Ytterst ansvarig för snöröjningen i Stockholm är trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Även han menar att informationen till allmänheten måste bli bättre om något liknande inträffar igen. Men han har också tankar om andra, mer tekniskt inriktade, lösningar.

– Informationsfrågan är ju viktig och vi diskuterar också om man skulle ha realtidsinformation på nätet där man kan se var det är plogat någonstans, så man kan bedöma om man ska ge sig ut eller inte, säger Daniel Helldén (MP). 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".