Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampanj ska motverka misstroende mot medier

Publicerat måndag 23 januari kl 16.15
TU:s vd: Vi måste informera om varför vi publicerar som vi gör
(2:18 min)
Kampanj TU.
Tidningsutgivarna vill belysa ansvaret medier har för publiceringar. Foto: Hasse Holmberg/TT & Jonas Hellsén TU

Traditionella medier anklagas för att ljuga och mörka. Därför har mediernas branschorganisation TU startat en kampanj för att stärka mediernas trovärdighet och bli bättre på att förklara varför medier arbetar som de gör.

På måndagen inleder mediehusens branschorganisation TU, Tidningsutgivarna, en kampanj om mediernas trovärdighet.

Misstron mot de traditionella medierna ökar, enligt TU. Därför vill organisationen genom annonser och debattartiklar visa varför medierna gör det de gör – och bli ännu bättre på att förklara just varför.

– Misstron i dag är att medierna mörkar, ljuger och medierna levererar inte den sanna bilden, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU, och fortsätter:

– Därför känner vi att vi måste försöka informera allmänheten varför vi publicerar på det sättet vi gör och vad innebär det att ta ansvar för det man publicerar.

Siffror från en undersökning gjord vid Handelshögskolan i Stockholm visar bland annat att var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna.

– Det är en hög siffra.

Många intervjuade nyhetskonsumenter är kritiska till att medierna inte publicerar namn, bild och etnisk bakgrund på brottsmisstänkta personer – något som TU tagit fasta på genom flera annonser som ska belysa ansvaret i nyhetsarbetet.

Om man inte tror på journalister och media, vad tror man då på?

– Alternativa medier. Dit räknas till exempel sociala medier, där det inte finns ansvariga utgivare som krav. Den faktan behöver inte vara fel, men det är viktigt att komma ihåg att man inte har fakta- och källkritik på sig där, säger Jeanette Gustafsdotter.

Senare i år presenterar TU en enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet. Hela kampanjen ska pågå i tre år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".