Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facket: Skolor i Stockholm byggs fel och trångt

Publicerat tisdag 21 mars kl 16.06
"Vi tycker att det ska finnas ett klassrum per klass"
(2:04 min)
Gymnastiklektion i första klass.
Gymnastiklektion. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT

Stockholm bygger både fel och trångt när man bygger nya skolor. Det hävdar Lärarnas riksförbund – som nu får stöd av psykologer.

Ett exempel på byggen som får kritik är så kallade hemvister.

– Så här ser ett hemvist ut. Här ska alltså 90 elever få undervisning. Det finns två vanliga klassrum, det finns personalarbetsrum, det finns allrum, kapprum. Men det saknas ett klassrum helt enkelt, säger Bengt Nordström, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund i Stockholm.

Att utbildningsförvaltningen i Stockholms stad stödjer byggande av hemvister förvånar Bengt Nordström.

– Den klassen som inte har tillgång till en lärosal förväntas få undervisning i den öppna allmänna ytan. Det är vi väldigt kluvna till. Vi tycker att det ska finnas ett klassrum per klass, säger han.

Även från psykologhåll reagerar man. Psykologen Rebecca Svensson säger att nästa alla barn störs av att inte ha sin egen bänk och ett eget klassrum.

– Alla elever är i behov av rutiner och struktur. Jag tror att det här har blivit fel, för många barn fungerar det inte med de här öppna landskapen. Barn och ungdomar har också behov av att ha kontroll över sin tillvaro och det ideala är att ha egen bänk.

Men ofta är det stora klasser, mindre utrymme per elev och inga egna bänkar i de skolor som nu byggs. Och i de byggs ofta även glasade väggar mot korridorer och till och med mellan klassrummen. Det gör man för gemenskapens skull eller kanske också för att få mer ljust och en illusion om ett större utrymme.

Det här är fel och förödande för barns koncentration menar både Bengt Nordström – som själv undervisar i en gymnasieskola – och psykologen Rebecca Svensson. Hon arbetar med utredning och behandling av neuropsykiatriska diagnoser och har nyligen lyft dessa arbetsmiljöproblem som enligt Svensson och hennes kollegor kan leda till allvarliga koncentrationssvårigheter.

I Stockholm där många barn inte har någon skolgård bygger staden dessutom skolor med väldigt små idrottshallar och matsalar. Enligt Bengt Nordström görs det för att spara pengar.

– Det är ett minimum verkligen. Man kan hålla ner antalet kvadratmeter för att spara på våra skattepengar, men barn behöver röra på sig, säger han och fortsätter:

– Många barn mår bra av att motionera, det finns mer och mer forskning om att det ökar på koncentrationsförmågan. Så att plocka bort gympa eller begränsa den är också något som kan öka till stöket i skolan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".