Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Starka reaktioner på poststrul

Publicerat onsdag 29 mars kl 14.07
Ali Jumisko väntar på ett läkarintyg sedan i januari
(1:28 min)
Bring Citymail
Många lyssnare har reagerat på Brings posthantering. Foto: SR & PONTUS LUNDAHL / TT

Bring Citymails allvarliga brister i posthanteringen har fått många lyssnare och läsare att reagera. Flera vittnar om uteblivna läkarbesök och påminnelsefakturor.

P4 Stockholm har på onsdagen berättat om att Bring Citymail brister allvarligt i sin posthantering och att många viktiga brev från sjukhusen till patienter försvinner spårlöst.

Lisa Nordh i Huddinge var nära att mista sin plats i operationskön efter att fem brev från sjukhuset slarvats bort.

– Frågan är var breven faktiskt har tagit vägen nu, säger hon.

Nyheten har fått många att reagera. Många vittnar om försvunnen post som ofta lett till att kallelser aldrig kommit fram.

2 brev skickade i början av februari har till dags dato ännu inte hittat fram. [...] Om jag inte ringt hade jag missat tiden. Har anmält de försvunna breven till både Bring Citymail och PTS.

Ebba

Ali Jumisko från Tullinge har väntat på ett läkarintyg från KI i Solna för att kunna få återbetalning på sin inställda julresa.

Men intyget kom aldrig fram.

– Astrid Lindgren på KI säger att de har skickat läkarintyget tre gånger, men vi får inget intyg. Vi ringde avdelningen och de säger att de har skickat.

– Nu får jag jaga Bring i stället, säger Ali Jumisko. 

Mörkertalet på försvunnen post är stor, enligt flera som hört av sig till P4 Stockholm. Per skriver i ett mail att hans dotter som arbetar inom vården får ta emot otaliga samtal till den avdelning hon arbetar på.

Folk klagar på att de fått påminnelsefakturor och krav på betalning för uteblivna besök, när de aldrig ens fått någon kallelse.

Joakim skriver att hans son missade sin läkartid på grund av Bring Citymails slarv.

Min son skulle få en tid till SÖS för koll av stora mängder eksem. Tiden gick så vi åkte in akut istället väl på plats får vi reda på att vi hade haft en tid dagen innan.

Många lyssnare vittnar också om att Bring ställer svarta backar med post utanför porten och vid trottoaren som blir stående en lång tid.

Flera har hört av sig på vår Facebooksida – där kan du kommentera och diskutera posthanteringen!

Björn Hagman i Älvsjö vittnar om att de fått flera brev från Karolinska – som skulle till grannar och andra i kvarteret.

Har vid flera tillfällen hört av mig till Brings kundservice och påtalat problemet. Inget har hjälpt, trots att vi har ringt flera gånger till Bring, det är SKANDAL att man behandlar post på det här viset!!!!

Bra att Brings postutdelning kommer fram i media. Jag saknar 7 st räkningar sedan augusti 2014, hyresavier från Svenska Bostäder, Vattenfall och Transportstyrelsens trängselskatt.
Rolf Wallgren

Och Inga-Britt skriver i ett mail till P4 Stockholm att hon i stället för en kallelse till hjärtläkaren fick en faktura på uteblivet läkarbesök.

Efter en dag ringer maken och säger att jag har fått en faktura på ett uteblivet läkarbesök hos hjärtläkaren. För min del innebar det att jag fick vänta ytterligare en månad för nytt läkarbesök. VAR LIGGER POSTEN? Det måste finnas högar av post någonstans. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".