Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Helt ny t-banelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan

Publicerat torsdag 30 mars kl 10.49
Direkt från presskonferensen
(2:59 min)
Karta över nya tunnelbanan Älvsjö
Nya tunnelbanan får sex stationer. Foto: Sverigeförhandlingen / FREDRIK SANDBERG / TT

Förhandlingen mellan landstinget, Stockholms stad och regeringen är klar: Det blir ny tunnelbanedragning, Roslagsbanan byggs ut och Älvsjö-Flemingsberg får ny tvärspårväg.

För drygt ett år sedan satte sig staten ned med bland annat landstinget och Stockholms stad för att bestämma vad man ska satsa på när det gäller större utbyggnader av kollektivtrafiken och bostäder.

Här är de resultat som regeringen och regionen kommit överens om och har presenterats hittills. 

Det handlar om fyra kollektivtrafiksatsningar:

  • Ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex nya stationer. Älvsjö tänkt att avlasta T-Centralen
  • Förläng Roslagsbanan till T-Centralen via Odenplan
  • Utbyggd Spårväg syd mellan Flemingberg och Älvsjö
  • Tunnelbanestation vid Hagalund mellan Arenastaden och Hagastaden

Iréne Svenonius (M), finanslandstingsråd och Karin Wanngård (S), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms kommun, har under presskonferensen berättat att de avslutade förhandlingarna under torsdagsmorgonen.

− Detta är en stor dag då vi har kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm, säger regeringens förhandlare HG Wessberg, vid pressträffen.

Kostnaden hamnar drygt 25 miljarder kronor och kommer bland annat att finansieras av höjd trängselskatt.

Byggstart för de nya linjerna är tidigast 2026. Parterna räknar med att den nya kollektivtrafiken innebär att runt 100 000 lägenheter kan byggas i koppling till utbyggningen.

En del av finansieringen blir genom att höja trängselskatten i Stockholm. Trängselskatten kommer att börja gälla en halvtimme tidigare på morgnarna och avgift införs vissa dagar före helgdag. Under de trafikintensivaste månaderna väntar en höjning till max 45 kronor per passage.

Det här innebär kollektivtrafiksatsningen

Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan
Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan, kostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd, kostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Roslagsbanans förlängning till city
Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

Tunnelbanestation Hagalund
Nya tunnelbanestationen Hagalund läggs mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden, kostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Källa: Sverigeförhandlingen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".