Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljardbygget Citybanan ska få bort förseningarna

Publicerat söndag 23 april kl 08.00
Efter åtta står Citybanan snart klar
(1:18 min)
Tåg i Citybanans tunnel.
1 av 5
Ett X60-tåg provkör i Citybanans tunnel. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket
Citybanan
2 av 5
Tunneln. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Citybanan station City
3 av 5
Citybanan station City, västra plattformen. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket
Citybanan station Odenplan
4 av 5
Citybanan station Odenplan. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket
Citybanan station Odenplan
5 av 5
Citybanan station Odenplan. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket

Om tre månader står gigantiska projektet Citybanan klart. Då avlastas Stockholms centralstation och den berömda "getingmidjan".

Klockan 05 den 10 juli invigs miljardbygget Citybanan efter åtta års byggande.

Stockholms nya järnvägsförbindelse – som kostat nära 17 miljarder kronor – innebär att tågkapaciteten genom stan fördubblas och störningskänsligheten minskar när pendeltågen får egna spår i en sex kilometer lång tunnel.

– Den 10 juli kommer man uppleva att man åker i en annan miljö. Det blir lättare att byta till tunnelbanan. Att pendeltågen får egna spår innebär att trafiken inte är så störningskänslig, det blir en stabilare och robustare trafik, säger Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef.

Kolla in när Trafikredaktionen på P4 Stockholm fick en förhandstitt på station Stockholm City.

Projektet har kantats av en rad utmaningar och bygget har passerat flera känsliga partier ovan och under jord i Stockholm.

– Vi har byggt i vatten, vi har byggt tunnlar i jord och vi har gått igenom källare på hus. Dessutom har vi byggt i centrala Stockholm där många människor bor och är verksamma, samtidigt som det är stora kulturhistoriska skatter och miljövärden vi fått ta hänsyn till, säger Averstad.

De nya stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan ansluts till tunnelbanan och kommer att passeras av några hundratusen resenärer varje dag.

– T-Centralen är redan i dag den största stationen i Sverige. Men när nu Centralen och Station city integreras så blir det verkligen landets största station, och Odenplan blir troligen den tredje största stationen, säger Anders Skiöld, SL:s projektledare för Citybanan.

Citybanan ska fördubbla kapaciteten

Citybanan öppnar klockan 05 den 10 juli 2017 och då fördubblas spårkapaciteten i stan.

Station Stockholm City byggs under blåa linjen på T-Centralen och ersätter Stockholms central för pendeltåg.

Station Odenplan ligger under Odenplans t-banestation och ersätter Karlbergs station. En ny uppgång byggs vid Matteus kyrka. 

En ny järnvägsbro byggs också vid Årsta, kallad Älvsjöbågen. Dit flyttas  fjärrtågs-, regionaltågs- och godstågtrafiken i Årstaområdet.

Källa: Trafikverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".