Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arriva förlorar Roslagsbanan och busstrafik efter brister

Publicerat onsdag 19 april kl 15.30
Kristoffer Tamsons: Brister i kvalitet och tidshållning
(1:32 min)
Arriva Roslagsbanan
Arriva slängs ut. Foto: Hasse Holmberg/TT

Arriva får inte fortsätta att driva Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort efter 2021. – Mycket har brustit i kvalitet, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Enligt trafiknämndens beslut är orsaken bland annat att antalet bussresenärer i Norrort inte ökat tillräckligt och att Roslagsbanan inte varit tillräckligt punktlig.

– Jag tror att det finns många resenärer som känner igen sig i bilden av att det här inte har fungerat som de har rätt att förvänta sig, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Problemen har varit många, enligt Tamsons.

– Bussar som inte kommer i tid, chaufförer som inte hittar, chaufförer som inte kan svara på frågor. Och mycket annat som har brustit i kvalitet, i tidshållning och i resandeutveckling.

Han förklarar att trafiknämnden har högt ställda kvalitetskrav och att man vid utvärdering ställt frågan om avtalet ska förlängas eller avbrytas och att man i stället ska inleda en ny upphandling.

– I det här fallet har vi landat i att vi nu avbryter samarbetet med Arriva och inleder arbetet med en ny upphandling.

Landstingets trafiknämnd har alltså bestämt sig för att inte förlänga det nuvarande avtalet med Arriva om Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort när det går ut 2021.

Däremot förlängs Arrivas andra avtal till 2024 – det innebär att bolaget får fortsatta att köra Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan samt busstrafik i bland annat Solna och Sundbyberg.

Arriva har sagt att de vill fortsätta driva trafiken i Norrort. När det gäller Roslagsbanan och Norrortsbussarna så kommer Arriva att göra ett försök att behålla den, genom att delta i den nya upphandlingen. 

– Absolut. Vi har ett antal år på oss nu att fortsätta det arbete vi redan har påbörjat med att vända resandeutvecklingen och förbättra punktligheten, så att vi kommer definitivt att komma vässade till en sådan upphandling, säger Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".