Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#tacykeln

Långt kvar tills du kan cykla genom länet

Publicerat torsdag 12 oktober kl 05.10
Cykelsamordnaren: Det blåser cykelvindar i hela länet
(1:33 min)
Björn Sax Kaijser.
2030 ska det finnas 850 kilometer cykelbana genom länet, berättar samordnaren Björn Sax Kaijser. Foto: Mariela Quintana Melin/Sveriges Radio.

Utbyggnaden av cykelvägnätet måste gå snabbare. Det konstaterar cykelsamordnaren Björn Sax Kaijser efter att ha gjort bokslut för cykelåret 2016.

Under förra året byggdes 40 kilometer cykelbana i det regionala cykelvägnätet runt om i länet. 

Trots de nya cykelbanorna är det fortfarande långt kvar till visionen om 850 kilometer cykelbana genom länet.

– För att nå upp till målet om ett fullt utbyggt cykelnät 2030 så måste takten upp till 50 kilometer per år. Så vi närmar oss, men är inte riktigt där än, säger Björn Sax Kaijser, samordnare på Cykelkansliet – ett samarbete mellan landstinget, länsstyrelsen och Trafikverket.

Det är tredje året som man tar ett samlat grepp om cyklandets utveckling i Stockholms län. I cykelbokslutet, som presenteras på torsdagen, ser Björn Sax Kaijser ändå flera glädjande trender.

– Det blåser cykelvindar i Stockholm och det gäller i hela länet. Antalet cykelstråk som byggs ut blir fler och det är fler kommuner som deltar i utbyggnaden. Även den planerade utbyggnadstakten ökar jämfört med tidigare år, säger han.

  • Fler kommuner, 19 stycken, satsar på sopsaltning av cykelbanorna, för att öka cyklandet på vintrarna.
  • I hela länet har 2 800 cykelparkeringsplatser byggts nära kollektivtrafiken.
  • Fler kommuner har också fått statligt stöd för att underlätta cyklandet.
  • Men det ökande cyklandet har också lett till fler olyckor. 540 olyckor rapporterades från det regionala cykelvägnätet förra året.

En annan tydlig trend är att det är kommuner i den norra delen av länet som är bäst på cykling.

– Det är flera kommuner som utmärkter sig. Stockholms stad, Sollentuna, Täby, Nacka och Järfälla för att ge några exempel, berättar Björn Sax Kaijser. 

Vad är det som de gör som är så bra?
– De har ett långsiktigt arbete med cykeltrafiken i kommunerna och är duktiga på att bygga ut de regionala cykelstråken, säger Björn Sax Kaijser. 

Senare under torsdagen presenteras vilken kommun som får pris för årets cykelprestation.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".