Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#tacykeln

Cykelkansliet ska få ordning på samarbete

Publicerat onsdag 11 oktober kl 05.20
Cykelsamordnaren: Svårt uppmana folk att cykla om inte infrastrukturen finns
(1:32 min)
Cykelbana.
1 av 2
2030 ska var femte resa göras med cykel. I dag är det bara sju procent. Foto: Robin Oljelund Kjellberg/Sveriges Radio.
Björn Sax Kaijser.
2 av 2
Björn Sax Kaijser är cykelsamordnare på det regionala cykelkansliet. Foto: Mariela Quintana Melin/Sveriges Radio.

Om 13 år ska du kunna cykla från södra till norra länet på cykelbanor av hög kvalité. För att det ska bli verklighet måste de 26 kommunerna samarbeta.

Cykelbanor som tar slut eller att underlaget plötsligt förändras när en kommungräns korsas. Det är vardag för många cykelpendlare i dag. 

Som vi på P4 Stockholm har berättat menar trafikplanerare i flera kommuner att det kan vara svårt att samarbeta med varandra.

För att råda bot på detta finns sedan augusti förra året ett regionalt cykelkansli. De ordnar möten mellan de olika kommunerna för att få dem att samarbeta.

Men cykelkansliet har ingen vetorätt, berättar cykelsamordnaren Björn Sax Kaijser.

– Ytterst är det kommunerna som bestämmer. Cykelplanen pekar ut ett cykelnät, men det är mer kopplingar än exakta sträckningar. Kommunerna är lokalexperter som kanske känner till en bättre sträckning i just det fallet, säger Björn Sax Kaijser.

Cykelkansliet är ett samarbete mellan länsstyrelsen, landstinget och Trafikverket och är till för att just underlätta samarbetet när cykelplanen blir verklighet. Uppgiften är att se till att det år 2030 går att cykla från södra till norra länet på cykelbanor av hög kvalitet.

Totalt ska det bli 850 kilometer fräsch cykelbana i det som kallas det regionala cykelvägnätet, liknande bilarnas motorvägar. Notan: 2,2 miljarder kronor.

Då ska också 20 procent av resorna göras med cykel – i dag är det bara sju procent.

För att nå dit tror Björn Sax Kaijser att man bland annat behöver ta yta från bilar.

– Naturligtvis så krävs det bra cykelinfrastruktur i grunden. Det är svårt att uppmana folk att cykla när inte infrastrukturen finns på plats.

De flesta vill inte cykla när det är kallt. Är det verkligen samhällsekonomiskt lönsamt att lägga så här mycket pengar på cykling?

– De samhällsekonomiska kalkyler som har gjorts visar att det betalar sig många gånger om, bland annat genom de hälsovinster som följer med ökad cykling, säger Björn Sax Kaijser och fortsätter:

– Och vad gäller vintercykling så ser vi just nu att det händer mycket på den fronten. Det har tagits fram en ny teknik som kallas för sopsaltning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".