Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Viktigt meddelande till allmänheten i Ängelholm
(Publicerat idag kl 00.06)

"När blir Stockholm en riktigt bra cykelstad?"

Publicerat torsdag 7 december kl 21.19
Trafikborgarråd: Det finns mycket kvar att göra
(1:39 min)
Publiken börjar samlas till trafikmötet på Stockholm City
1 av 3
Publiken börjar samlas till trafikmötet på Stockholm City Foto: Ulf Bungerfeldt, P4 Stockholm
Erika Ullberg Stockholms läns landsting
2 av 3
Irene Svenonius (M) och Erika Ullberg (S) debatterade bland annat kollektivtrafiken i Stockholm. Foto: Daniel Wiorek, P4 Stockholm
Daniel Helldén (MP) pratar om cykeltrafiken.
3 av 3
Daniel Helldén (MP) diskuterade bland annat cykeltrafiken på P4 Stockholms publika möte vid Citybanan. Foto: Daniel Wiorek, P4 Stockholm

Frågan om hur det ska bli lättare att cykla i Stockholm var det som engagerade publiken mest vid P4 Stockholm publika möte på Centralen på torsdagskvällen.

Alla former av trafik i Stockholm, såväl kollektivt, som per cykel och med bil diskuterades och debatterades.

De styrande landstingspolitikerna  framhöll tunnelbanans stora betydelse, medan den inbitne cyklisten Erik Stigell efterlyste större säkerhet i vägtrafiken.

– Jag skulle vilja att alla gator i stan vore cykelbara, antingen med 30 km/tim eller med parallell cykelbana och säkra korsningar. På så sätt skulle alla grupper i samhället kunna använda cykel för att få daglig fysisk aktivitet, säger Erik Stigell.

Trafikborgarrådet i Stockholm, Danel Helldén medgav att det kommer ta lång tid att göra Stockholm till en riktigt bra cykelstad, men att man nu är på god väg.

Cyklisten Erik Stigell, som också forskat kring idrott och hälsa fick igår representera det mest småskaliga i Stockholmstrafiken när han föreslog  åtgärder för att göra det lättare för alltfler som vill cykla.

Det var ett välbesökt möte, mitt på Centrala Mellanplanet  i nya pendeltågsstationen Stockholms City. Diskussionerna kom mycket att  handla om stora betongprojekt, exempelvis det nyligen invigda för pendeltågstrafiken, och den kommande tunnelbaneutbyggnaden, alltså megaprojekt på lång sikt och för mångmiljardkostnader - men också också olika sätt att minska trängseln i biltrafiken.

– Där kan, enligt trafikborgarrådet Danel Helldén höjd trängselskatt vara ett viktigt styrmedel.

Men trafikforskaren Maria Börjesson, professor vid VTI, efterlyste diskussioner om mer småskaliga - och mindre kostsamma - förändringar. Till exempel smarta tekniska lösningar för att få bussarna att gå smidigare, åtgärder som inte kostar miljarder.

– Tvärtom går det att åstadkomma mycket om man tänker smart - och ekonomiskt, men så lät det inte nu ikväll bland de som bestämmer, säger Maria Börjesson.

– Ett bra exempel är försöket som pågick på buss 4 ett tag, för att snabba på de. Enorma samhällsnytta till nästan ingen kostnad alls. Det är mer så man borde tänka, säger professor Maria Börjesson till P4 Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".