Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågförseningar drabbar pendlare: "Skäms att komma sent ofta"

Uppdaterat måndag 12 februari kl 09.25
Publicerat måndag 12 februari kl 09.35
Resenären Vildane Hyseni: Skäms lite att komma sent så ofta
(1:39 min)
Trafik tågstopp Vildane Hyseni
1 av 3
En som drabbas av alla tågstopp är Vildane Hyseni. Foto: Alexander Larsson Vierth/TT & SR
Vildane Hyseni som pendlar från Nynäshamn.
2 av 3
"Man ska inte behöva åka två timmar tidigare", säger pendlaren Vildane Hyseni. Foto: Emma Kirkhoff/Sveriges Radio
TÅGSTOPP SÖDRA STOCKHOLM
3 av 3
Arkivbild. Foto: Alexander Larsson Vierth/TT

Problem med järnvägens infrastruktur orsakar mest störningar i Stockholms pendeltågstrafik. I januari var tågen försenade med 560 timmar – bland annat på grund av nedrivna kontaktledningar.

Signalfel, växelfel och nedrivna kontaktledningar är den största orsaken till förseningarna, som har ökat trots öppnandet av Citybanan, något P4 Stockholm kunde berätta i förra veckan.

Vildane Hyseni från Nynäshamn kommer ofta sent till jobbet på grund av strulet i trafiken.

Det känns jobbigt att komma sent nästan varannan dag. Man skäms lite. Det är inte mitt val men man ska ju inte behöva åka två timmar tidigare bara för att komma i tid till jobbet.

I januari i år var pendeltågen försenade med 560 timmar, enligt landstingets statistik från trafikförvaltningen.

Över 40 procent berodde på järnvägens infrastruktur.

– Stockholms pendelsystem är det absolut största i Sverige. Så när det sker förseningar sprids det ut ganska mycket i systemet. Men vi har absolut saker att jobba med, inte minst när det kommer till kontaktledningar, växlar och växelvärme, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket.

Nedrivna kontaktledningar – de trådar som hänger ovanför spåren och ger tågen ström – orsakar stora störningar i tågtrafiken. Hittills i år har pendeltågen i länet drabbats av tre större störningar när kontaktledningar har gått sönder och ramlat ner.

Trafikverket och tågoperatörerna jobbar för att minska problemen. Bland annat byter man ut tågens strömavtagare om vintern, den del av loken som är i kontakt med ledningarna.

– På vintern slits strömavtagare och kontaktledningar mycket hårdare på grund av väderlek och att sätta dit så kallade vinterskenor gör att de håller betydligt bättre. Det är en sak som ska minska kontaktledningsrivningar, säger Bengt Olsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".