Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

U-båt på villovägar

Publicerat torsdag 16 maj 2002 kl 09.47
Reparationskostnader för miljonbelopp. Det blir resultatet av ett antal incidenter som en av svenska marinens ubåtar råkade ut för i Stockholms skärgård under några dygn i mitten av april.
Först träffades ubåten av en torped, sedan gick hon in i ett övningsfält för granatskjutning och till sist gick hon på grund. - Det var lite mycket som hände på bara några dagar, säger första ubåtsflottiljens stabschef, kommendörkapten Leif Carlsson, till Blekinge Läns Tidning. Den första incidenten inträffade när ubåten övade med en helikopter i Stockholms skärgård. Helikoptern fällde en blindladdad torped 45 som av misstag träffade ubåtens skrov. Övningen avbröts omedelbart och ubåten gick upp till ytan för att man skulle kunna kontrollera eventuella skador. Enligt Leif Carlsson handlar det förmodligen om ett materialfel på torpeden. Krock med berg På eftermiddagen samma dag gick ubåten in på avlyst vatten utanför Utö. Området var avlyst på grund av pågående skarpskjutning på Utös pansarskjutfält. Ubåten upptäcktes av övningsledningen där och efter flera försök lyckades det att få bort fartyget från området. Dagen därpå var ubåten åter ute på övning. På drygt 50 meters djup kolliderade den med en bergklack med stäven först. Ubåtskaptenen hade missbedömt det verkliga vattendjupet. Den 29 man starka besättningen blev rejält omtumlad vid kollisionen. Men ingen blev skadad. Utredning tillsatt När ubåten träffade botten blåstes skyddslarm och man sände meddelande till ytan. Därefter informerades besättningen innan man blåste tankarna och tog sig upp i ytläge. Nu ligger ubåten i torrdocka på Muskö. Men skadorna på skrov, torpedluckor och sonarsystem är så allvarliga att hon måste gå till Kockums i Karlskrona för reparation. En internutredning av incidenterna pågår. Leif Carlsson vill inte föregripa resultaten av den men säger att kollisionen med bergklacken troligen beror på att man använt ett ofullständigt sjökort. - Det finns modernare sjökort som skulle ha använts, säger han till tidningen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.