Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljöbilar kan köra med vanlig bensin och slippa trängselskatt

Publicerat lördag 1 april 2006 kl 08.30

Att köra miljöbil innebär många fördelar, bland annat gratis boendeparkering i Stockholms stad och ingen trängselskatt. Men att bilarna verkligen drivs med förnyelsebart bränsle kontrolleras inte. Idag finns få tankställen för etanol i länet och bilister Radio Stockholm varit i kontakt med beskriver att det händer att de tankar bensin istället.

– Någon gång har jag tankat bensin istället för etanol, men den går på vilket som, så det är inga problem, säger en bilist.

– Till slut blir man tvingad att köra på bensin ibland, säger en annan bilist.

Vad tycker du om att det är så?

– Det är lite synd.

Få tankställen
I Stockholms län finns idag runt 10 tusen miljöbilar. Men tankställena för förnybart bränsle är få, det finns bara ett 40-tal i hela länet. Bensinbolagen har helt enkelt inte hunnit installera alla de pumpar för förnybara drivmedel de är skyldiga att ha, enligt en lag som börjar gälla på lördagen.

Kontrollen av att miljöbilarna verkligen kör miljövänligt är bristfällig. Vägverket, som beslutar om trängselskatt, kontrollerar endast att bilen är registrerad som en miljöbil, inte vad som finns i tanken.

Möjligt att begära in tankningskvitton
Trafikkontoret, som utfärdar parkeringstillstånd, har visserligen möjligheten att begära in tankningskvitton, men det är oklart om de någonsin gjort det.

Birger Höök, projektledare för trängselskatteförsöket på Vägverket, tycker inte att det är något stort problem att ägarna av miljöbilar tankar bensin istället för exempelvis etanol. Han tycker inte att det behövs några kontroller.

– Jag tycker inte det behövs. Har man skaffat en sig en miljöbil får man nog utgå ifrån att man använder sig av miljöbränsle, det vore konstigt annars, säger Birger Höök.

Färdtjänsten kontrollerar
Färdtjänsten, som ger bonus till de förare som kör med miljöbil, har noggranna kontroller av hur miljövänligt förarna egentligen kört,

– Det blir lätt lite bekvämt och så tar man den närmaste stationen och då faller snabbt målet på att köra på minst 80 procent förnybart drivmedel, säger Lars Annerberg, miljöansvarig på Färdtjänsten i Stockholms län.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".