Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gymnasier satsar miljoner på reklam

Publicerat måndag 10 april 2006 kl 05.50

Gymnasieskolorna i Stockholm lägger över tio miljoner kronor varje år på marknadsföring för att locka elever. Det visar en kartläggning som Radio Stockholm har gjort. I konkurrensen om eleverna satsar skolorna allt mer på till exempel annonser, broschyrer och höstens stora gymnasiemässa. I snitt satsar en skola nästan 150 000 kronor om året.

Anna Andersson går andra året på St Görans gymnasium i Stockholm och tycker att det finns vissa poänger med marknadsföringen.

- Det är väl jättebra på vissa sätt, fast ibland kanske det blir lite väl mycket för man blandar bara ihop alla skolor och alla linjer till slut. När man går i nian så har man inte så himla mycket koll på vad själva linjen innebär, så därför tycker jag att man borde gå ut mer och berätta vad man blir när man har gått den linjen, säger hon.

Radio Stockholm har talat med 30 gymnasieskolor i Stockholm, ett tjugotal kommunala och resten friskolor. De allra flesta lägger mellan 60 000 kronor och 300 000 kronor om året på marknadsföring. Kostnader för personalens arbetstid är inte medräknade.

Friskolorna lägger i snitt något mer än de kommunala skolorna. En friskola som öppnar ny verksamhet uppger att de avsatt en och en halv miljon kronor för marknadsföring i år. När man tar bort den skolan ur statistiken hamnar snittet på ungefär 150 000 kronor per skola och år. Eftersom det finns ett sjuttiotal gymnasieskolor i Stockholm betyder det att skolorna lägger över tio miljoner kronor på markandsföring varje år.

Karin Turegård, biträdande rektor på St Görans gymnasium är oroad över utvecklingen. Hennes skola lägger cirka 225 000 kronor per år på marknadsföring och det är för mycket, tycker hon.

- Jag skulle gärna vilja dra ner det rejält, men vi måste ju vara med på gymnasiemässan för alla skolor är ju där. Vi vill ju ha hit eleverna på öppet hus och visa verksamheten, för det är det viktiga. Men samtidigt så måste vi ju ha något lockande, vi måste ju locka på något sätt genom då radioreklam framför allt.

Vad tror du skulle vara en lagom summa?

- Förhoppningsvis 100 000 kronor mindre, det tycker jag nog. Vi vill hellre använda pengarna till verksamheten i skolan.

St Görans gymnasium har valt att låta eleverna aktivt hjälpa till med marknadsföringen, bland annat har de gjort radioreklam för skolan. Anna Andersson var en av eleverna som deltog och hon tycker att det är bra att de får vara med och utforma marknadsföringen. Det kan bli för mycket reklam att ta del av när man går i nian, säger hon.

- Från ganska många olika skolor så fick man broschyrer mer än fem gånger i alla fall.

Vad gjorde du med alla de papprena?

- Första gången öppnade jag dem, sen åkte de direkt ner i papperskorgen, säger Anna Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".