Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolor kan tvingas öka satsningar på marknadsföring

Publicerat måndag 10 april 2006 kl 13.11

Gymnasieskolorna i Stockholm satsar idag stora pengar på marknadsföring - och under de kommande åren kan den summan komma att öka. Då minskar nämligen elevkullarna och konkurrensen mellan skolorna ökar.

Förutom de pengar de enskilda skolorna satsar så lägger Stockholms utbildningsförvaltning ungefär två miljoner kronor på marknadsföring i år.

- Då ska man väl veta det att totalbudgeten för gymnasieskolorna i egen regi ligger på dryga miljarden. Så om man jämför med andra företag så är det en väldigt väldigt låg marknadsföringsbudget vi har. Och det kanske är ett uttryck för att vi bara har jobbat med marknadsföring på ett väldigt aktivt sätt inte mer än de senaste tre åren, säger Björn Johansson, chef för planerings- och utvecklingsenheten på utbildningsförvaltningen i Stockholm.

Det här läsåret har utbildningsförvaltningen bland annat satsat på radioreklam riktad till de elever som ska välja gymnasieskola. Dessutom tar förvaltningen bland annat fram en katalog om gymnasieskolorna, affischer och de arbetar mycket med information via internet, enligt Björn Johansson.

Utbildningsförvaltningen har också centralt beslutat att kommunens gymnasier ska medverka på den gymnasiemässa som ordnas varje år, men sedan är det upp till varje enskild skola att besluta hur mycket pengar de satsar. Vissa nyöppnade gymnasier och gymnasier i ytterstadsområden får extra medel för att bland annat kunna marknadsföra sig.

De senaste åren har elevantalet i Stockholms stads gymnasier legat ganska konstant runt 18 000 elever. Men framöver kommer elevkullarna att bli mindre och Björn Johansson tror att marknadsföringsbudgeten då kan komma att öka.

- Ja, det är möjligt att den ska göra det. Vi har väldigt många friskolor i Stockholm och de tenderar att bli ännu fler, så att då kan man väl säga att vi är väldigt många som vill ha de här eleverna hos oss och det innebär naturligtvis att kampen om de eleverna kommer att skärpas när de blir färre, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".