Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gymnasier i förorter satsar mest på reklam

Publicerat tisdag 11 april 2006 kl 07.00

Kommunala gymnasieskolor i Stockholms ytterområden och skolor med mycket yrkesförberedande program lägger mest pengar på marknadsföring. Det visar den kartläggning som Radio Stockholm gjort av hur mycket pengar skolorna satsar på marknadsföring.

Tensta gymnasium satsar ungefär 200 000 kronor om året på marknadsföring. Men eleverna tycker att satsningen gett resultat och att skolan till och med borde satsa ännu mer.

Rami Al-khamisi och Jessica Casanovas Vera, som går på Tensta gymnasium.

Reporter Maria Blomquist.

- Det kan kanske vara lite lite, för det kan vara mer, det behövs, säger Mauro Marina, som går på Tensta gymnasium.

- Jag tycker det är väldigt lite. Vi lägger ju väldigt mycket pengar på marknadsföring, men ändå så får vi nåt tillbaka. För varje år har det ökat att olika människor söker just till Tensta gymnasium, säger en annan av eleverna, Vivianne Markus.

Tensta gymnasium är en av de kommunala gymnasieskolor som satsar mest pengar på marknadsföring. Bara tre av totalt 21 kommunala gymnasieskolor som Radio Stockholm talat med lägger mer pengar på till exempel öppet hus, gymnasiemässan och tryckt information om skolan.

Tensta gymnasium har en budget på totalt 48 miljoner kronor och satsningen på marknadsföring är värd pengarna, säger rektor Inger Nyrell. Men hon tror att det i första hand är de satsningar som skolan gjort för att profilera sig - genom till exempel samarbete med Karolinska institutet och en känd advokatbyrå - som lockar elever till skolan.

- Det är ju satsningen i sig som jag tror gör att vi får fler elever och att det funkar väldigt bra, men jag är inte säker på att reklampengarna, om vi nu tar marknadsföringskontot, påverkar så väldigt mycket. 200 000 i det här perspektivet är ju ingen jättesumma, säger hon.

De gymnasieskolor som lägger minst pengar på marknadsföring är skolor i innerstan med huvudsakligen teoretiska program - Kungsholmens gymnasium, Södra latin, Norra och Östra Real ligger alla i det nedre skiktet och lägger under 100 000 kronor om året på marknadsföring.

Att Tensta gymnasium lägger mer pengar är inte konstigt, tycker eleverna Rami Al-khamisi och Jessica Casanovas Vera.

- Alltså folk i nian, de söker sig till skolor inne i stan för det kanske har blivit lite populärt. Då gäller det för skolorna att marknadsföra det de är bra på, säger Rami Al-khamisi.

- Tensta har kanske lite svårare än typ andra gymnasium som är mer centrala. De måste ju satsa mer på att verkligen visa att det är inte som folk kan tro, utan att det är bra, säger Jessica Casanovas Vera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".