Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många vill marknadsföra skolor

Publicerat onsdag 12 april 2006 kl 13.46

Varje år satsar gymnasieskolorna i Stockholm miljontals kronor på att marknadsföra sig. Friskolorna som lägger mest pengar på marknadsföringen får ta emot många förfrågningar från bolag som vill marknadsföra dem.

- Vi blir uppringda väldigt ofta av olika företag som vill hjälpa oss att marknadsföra oss, säger Louise Andersson är en av grundarna och i sitter i stiftelsen för Viktor Rydbergs skola.

Vad tycker du om det?

- Man får vara väldigt restriktiv själv, för vi vill ju spara våra pengar till andra verksamheter, som undervisningen framför allt då. Så att man får välja helt enkelt.

Louise Andersson tror att de kommunala skolorna förmodligen får lika många förfrågningar som friskolorna. Hon är kritisk mot att en del marknadsförare ringer och vill att skolan ska betala för att få medverka i olika broschyrer eller bilagor som presenteras som redaktionellt material. Men samtidigt poängterar hon att hon tycker att det fria skolvalet är bra och att marknadsföringen blir en naturlig följd av det.

- Det viktiga för eleven är ju att skolan blir bättre och det har den blivit på det här viset, och det är ju så att när det finns flera skolor att välja på så måste man ut och informera. Och då är man tvungen att formulera sig, man är tvungen att tänka hur jobbar vi, vad gör vi, vad kan vi stå för. Så det har väldigt mycket gott med sig och det är nog värt de pengarna tror jag, säger Louise Andersson.

Företaget Framtidsutveckling har i tretton år gett ut Gymnasieguiden, som går ut till alla elever som går i nian. Företagets vd Kristoffer Jarefeldt säger till Radio Stockholm att de märkt att allt fler vill marknadsföra skolorna.

Samtidigt är hans uppfattning att elevernas behov av att få information för att orientera sig bland alla utbildningar också har ökat. Det märks inte minst när det gäller frågor till den studie- och yrkesvägledare som de knutit till sin webbplats, säger han.

- I januari förra året hade vi 40 000 besökare på gymnasieguiden.se. I januari i år hade vi över 60 000 besökare. Där får vi mängder av frågor, och de frågorna ökar hela tiden. Därför så tror jag också att den här typen av information fyller en större roll, säger Kristoffer Jarefeldt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".