Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fick inte veta att ersättningsflyg fanns

Publicerat torsdag 13 april 2006 kl 15.30
Boeing 737.

Ett flygplan som skulle gå från Stockholm till Malmö på onsdagskvällen ställdes in på grund av tekniska problem, men först efter att det varit uppe i luften två gånger och vänt. Att det fanns ett ersättningsflyg fick de 117 passagerarna aldrig veta och någon hjälp av flygbolaget Fly Me fick de inte.

– Det är definitivt inte det sättet som passagerare ska bli bemötta på. Det är högst beklagligt och olyckligt att det hände, speciellt när vi hade en lösning på att få alla hem under samma kväll, dock med försening, säger Fredrik Skanselid, vd på Fly Me.

Det finns ett reservplan men passagerarna får inte den informationen, utan får lämna flygplatsen. Hur kan det gå så fel?

– Det är helt klart olyckligt, men det händer fel. På grund av en dålig kommunikation i det här fallet har passagerarna fått fel information, säger Fredrik Skanselid.

Fick vända i luften två gånger
Det var Fly Me:s flygning från Stockholm till Malmö som ställdes in på onsdagskvällen, men det först efter att planet varit uppe två gånger i luften och vänt med samma passagerare som fått gått in och ut ur planet.

Först när klockan närmade sig midnatt fick passagerarna beskedet att felet på planet var så stort att flygningen var tvungen att ställas in.

Fick ingen hjälp
En passagerare som Radio Stockholm pratat med berättar att Fly Me:s två representanter varken kunde hjälpa till med mat, ombokning, taxi eller hotell, och att: ”det är sånt här man får räkna med om man reser med ett lågprisbolag”.

Fly Me’s vd säger att man inte kan garantera att alla får plats på nya flyg idag eftersom påskhelgen innebär fullbokningar.

Konsumentvägledare Åke Lagerstrand på Maria Gamla stans stadsdelsförvaltning i Stockholms stad säger att lågprisflygen visserligen har samma krav på sig som alla andra flygbolag när det gäller ersättning, men att det tyvärr inte är riskfritt att boka en lågprisbiljett.

”Man riskerar sämre service”
– Jag är rädd för att det är det man riskerar, att få sämre service, det är utan tvekan. Däremot finns det inte dessa undantag i teorin, men i praktiken misstänker jag att det blir så, säger konsumentvägledare Åke Lagerstrand.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".