Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klartecken för Citybanan

Publicerat torsdag 4 maj 2006 kl 13.10

I höst drar bygget Citybanan igång. Banverket, landstinget i Stockholm och Stockholms stad har nu skrivit under avtalet om att bygga tågtunneln genom stan. 

Trots att projektet Citybanan har dragit ut på tiden och blir dyrare än vad tidigare beräkningar visat, så är parterna nöjda.

- Det här är den absolut största kollektivtrafiksatsningen i Sverige just nu, och äntligen - trots förhandlingarna - är vi klara, säger Stockholms finansborgarråd Annika Billström (s).

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel under Stockholm, som innebär att flaskhalsen får tågtrafik byggs bort och underlättar för tågtrafiken genom huvudstaden.

Det har varit tuffa förhandlingar om vem som ska betala vad i projektet, men nu är prislapparna klara enligt parterna. Totalt kostar Citybanan 13,7 miljarder kronor. Det är flera miljarder kronor mer än de tidiga prognoserna.

Banverket kommer att betala den största summan. Stockholms läns landsting står för 3 miljarder och Stockholms stad för mindre än en miljard. Stockholmsregionen har fått ett fast pris enligt överenskommelsen.

- Det är klart att det hade varit önskvärt att det hade varit billigare att bygga den här typen av projekt. Å andra sidan är det ett mycket långsiktigt åtagande, så jag får nog ändå säga att för stockholmarnas vidkommande så är det bra att veta att vi har en fast prislapp, säger finanslandstingsrådet Ingela Nylund Watz (s).

På torsdagen presenterades också tidsramarna för bygget. Projektet är sedan tidigare försenat och det beräknas nu bli klart mellan år 2013 och år 2016.

- Det är ett mycket komplicerat projekt, anslutningen mellan järnvägen och tunnelbanan är till exempel en mycket knepig fråga. Och det här projektet ska genomföras samtidigt som hela stan ska fungera, tunnelbanetrafik ska gå i rimlig utsträckning, gatutrafik ska fungera, järnvägstrafiken ska fungera och de boende ska må gott. Och då tar det tid, säger Sven Bårström, tillförordnad generaldirektör för Banverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".