Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklam ska dra in mer pengar till kollektivtrafik

Publicerat onsdag 10 maj 2006 kl 17.18

SL ska satsa mer på reklamplatser och kommersiella evenemang i kollektivtrafiken för att få in mer pengar.

Just nu testas olika projekt runt om i stan och tanken är att dom på sikt ska utökas.

- Vi ser på att reklamen kommer att öka på våra hytter, för vi söker efter möjligheter att öka våra intäkter, säger Jarl Klang, försäljningschef på SL.

TV-skärmar med reklam och marknadsföringsjippon tillhör det som nu testas i Stockholms kollektivtrafik. Reklamen ger för närvarande SL cirka 100 miljoner kronor om året. Maria Wallhager, folkpartist och andre vice ordförande i SL:s styrelse, tror att det kan bli mycket mer i framtiden.

- Det finns ju kommersiella bedömningar som säger att vi kan åtminstone fyrfaldiga de här utan bekymmer, kanske till och med tiofaldiga den här siffran inom några år, säger hon.

Pengarna skulle kunna användas till sänkta biljettpriser - eller om Maria Wallhager får bestämma - bättre och mer pålitlig trafik. Hon ser ingen risk i att resenärerna kommer att känna sig dränkta i reklam. Det kommer att reglera sig självt eftersom företag inte vill köpa reklamplats om det blir för mycket reklam. Men alla håller inte med - som Gertrud Brorsson, miljöpartist och vice ordförande i SL:s styrelse.

- Jag tycker att det måste värnas om att kollektivtrafiken är kollektivtrafik. Reklamen har blivit mycket mer aggressiv, säger hon till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".