Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera kommuner har ingen turistbudget

Publicerat torsdag 22 juni 2006 kl 06.46

Det är stora skillnader i hur mycket pengar Stockholms läns 26 kommuner lägger på turism och marknadsföring. Vissa kommuner har ingen budget alls för turism, medan andra satsar miljonbelopp. Det här visar en kartläggning som Radio Stockholm har gjort.

En kommun som storsatsar på turism i år är Nykvarn. Budgeten har kraftigt utökats och för första gången har kommunen gjort en turistbroschyr.

– Vi har oerhört mycket att erbjuda i Nykvarns kommun som vi inte har berättat om tidigare. Man kanske åker till Taxinge slott, men har inte en aning om att man är i Nykvarns kommun. Det vill vi självklart ta vara på. Vi samarbetar också med Strängnäs och Södertälje. Vi kan locka turister till varandra. Vi har inte tidigare varit med i matchen, vi har inte haft någon turistbroschyr, säger Kena Ramdani, informatör i Nykvarns kommun.

Nykvarn är en av de kommuner som i år utökat sin turistbudget från 110 000 kronor förra året till 320 000 i år. Pengarna går, förutom till den nya turistbroschyren, bland annat till annonsering och lön för en projektledare.

Radio Stockholms granskning visar att det är stora skillnader på hur mycket pengar Stockholms län 26 kommuner satsar på turism.

Flera utpräglade turistkommuner, som Stockholm, Sigtuna, Nynäshamn, Värmdö och Vaxholm, satsar 100 000-tusentals kronor på bland annat marknadsföring, annonser och turistbroschyrer.

Men det finns också kommuner som varken har turistbyrå eller någon uttalad turiststrategi. Bland de kommuner som inte har några speciella pengar avsatta alls till turistsatsningar finns bland annat Danderyd, Lidingö, Sollentuna, Täby och Upplands-bro.

Det är något som kommunerna förlorar på, menar Eva Hedenström som är vd för föreningen Turism i Sverige, en intresseorganisation för turistföretag och turistbyråer.

– Syns man inte så finns man inte, så enkelt är det, säger hon.

Vad förlorar kommunerna?

– Jag tror att man förlorar pengar. Det är ju så att turistnäringen sysselsätter väldigt många, sysselsättningen leder till skatteintäkter till kommunen. Det klart att de förlorar pengar, skatteintäkter, säger Eva Hedenström, vd för Föreningen Turism i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".