Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen ursäkt från bussbolaget efter dödsolycka

Publicerat torsdag 3 augusti 2006 kl 06.30

För sex år sedan dog Gunnar Olofssons 59-åriga syster Ingrid i en trafikolycka med en av Busslinks bussar utanför Södertälje. Men trots att chauffören dömdes i domstol har varken Gunnar Olofsson eller systerns familj fått någon ursäkt från bussbolaget under åren som gått.

Gunnar Olofsson är besviken över att bussbolaget inte verkar ta de anhöriga på allvar.

– Det som verkligen inte var bra var att det här bussbolaget hörde inte av sig, varken i samband med begravningen eller rättegången mot deras egen chaufför. Och sedan dess har de inte heller hört av sig - varken till mig eller min svåger eller någon av de närmast anhöriga, säger Gunnar Olofsson.

Det var en morgon i september för sex år sedan som Gunnar Olofssons syster Ingrid satte sig i sin blå bil för att köra till jobbet inne i stan. Men hon skulle aldrig komma fram. På den smala landsvägen i Vårsta utanför Södertälje möter hon en buss på fel sida av vägen. Den krossar hennes bil, och Ingrid omkommer direkt.

En ursäkt skulle kunna sätta punkt
Busschauffören dömdes för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik och fick böter och villkorlig dom. Och det vore värdefullt för Ingrids anhöriga - man och barn - att få höra av bussbolaget, menar brodern Gunnar Olofsson.

– Även om det har gått lång tid så tycker jag att... Om någon kom till mig i mitt jobb och sa att den inte var nöjd med något som hände för fem år sedan så skulle jag ta den personen på allvar och fråga vad det var som inte var bra och se om jag kan göra någonting åt det.

Varför är det så viktigt att få ett erkännande av bussbolaget?

– Jag tror det vore bra för oss alla om det här kunde komma till någon slags punkt.

Busslink tänker inte be om ursäkt
Busslinks pressansvarige Gert Gotin säger till Radio Stockholm att Busslinks policy normalt är att ta kontakt med de anhöriga när en olycka skett, men att företaget misslyckades med det i det här fallet.

Mer än så vill Busslink inte kommentera fallet, eftersom man anser att det är slutbehandlat och de som var ansvariga när olyckan inträffade inte längre finns kvar i företaget. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".