Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Järfälla tar äldres vardag på allvar

Publicerat tisdag 8 augusti 2006 kl 06.30

Järfälla kommun inför nu en ny metod för att förbättra vardagen för sina gamla. Som vi berättade om igår rapporterar flera äldreskyddsombud om att många gamla i länet upplever sin tillvaro som trist och meningslös. I Järfälla måste nu alla utförare inom äldreomsorgen lämna ett kvitto på att de tagit reda på de individuella behoven och önskningarna hos sina kunder.

– Vi vill gärna att man går igenom biståndsbeslutet med pensionären, och till exempel frågar hur han eller hon vill ha maten eller aktiviteten. Om det gäller promenader kan man fråga var pensionären vill promenera. Vill han eller hon gå i parken, ta färdtjänsten till golfbanan eller känna doften av Mälaren? säger Anne-Lie Söderlund, chef för biståndsbedömningen inom äldreomsorgen i Järfälla kommun.

Skräddarsydda lösningar
Senast den första november ska alla biståndsbeslut i kommunen ses över av respektive utförare, hemtjänst såväl som äldreboende. På det viset hoppas kommunen kontrollera att utförarna skräddarsyr äldreomsorgen efter varje individs behov och önskningar.

Många gamla upplever sin tillvaro som trist och meningslös, det konstaterade äldreskyddsombuden på länsstyrelsen i en kartläggning nyligen. Men Järfälla beskrivs av skyddsombuden som en kommun som tagit frågan om äldres vardag på allvar.

Kvittot ska garantera en meningsfull tillvaro
Anne-Lie Söderlund, chef för biståndsbesluten i Järfälla, säger att idén med utförarkvittot som man nu inför ytterst handlar om äldre människors rätt till en meningsfull tillvaro.

– Det vet vi ju själva hur grå vardagen ser ut när man inte har något socialt innehåll i den, om man är sjuk och inte har ork. Man ser inte fram emot någonting. Det ska inte vara så att man bara har att se fram emot när hemtjänsten kommer med matlådan eller när städpersonalen kommer var tredje vecka, utan man måste ha några glädjeämnen dagligen helst, säger Anne-Lie Söderlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".