Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Connex kan tvingas ge tågförare svalka

Publicerat onsdag 9 augusti 2006 kl 07.03

Sommarvärmen gör arbetssituationen näst intill olidlig, det vittnar flera i personalen på Saltsjöbanan, Lindingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan om. Och nu kräver Arbetsmiljöverket att Connex ska se till att personalen bland annat får tillgång till kalla drycker och möjlighet att svalka sig i skuggan, eller inomhus.

Tågens förarhytter saknar luftkonditionering, och under en inspektion i juni visade termometetern på drygt 40 grader för personalen på Lindingöbanan.

Möjlighet att ta regelbundna raster, tillgång till kalla drycker och möjlighet att svalka sig. Det vill Arbetsmiljöverket att Connex ska ge personalen på Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan och tvärbanan för att klara värmen. Från och med den 15 augusti och resten av månaden kan verkets krav kunna komma att gälla, och sedan sommartid till dess att tågens förarplatser får luftkonditionering.

Pedro Lazcano-Osori, konduktör på Nockebybanan, och Margarita Bentacur, förare på Lidingöbanan, vittnar båda om hur värmen är ett säkerhetsproblem:

– Vi har kollegor som mår otroligt dåligt, nära att svimma och vet inte vart man är på väg. Det är väldigt påfrestande, säger Pedro Lazcano-Osori.

– Man känner ju själv att koncentrationsförmågan praktiskt taget är noll. Man kör på ren instinkt. Det inte kul, varken för mig eller för passagerarna, säger Margarita Bentacur.

Att det kan bli ordentligt varmt på bland annat Lidingöbanan är ingen nyhet för vare sig personal eller resenärer. När Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion i juni i år mätte de som högst 40,5 grader på Lidingöbanan, 36,5 grader på Saltsjöbanan och drygt 33 grader på Nockebybanan.

Det har fått verket att hota Connex med krav om att ge sin personal 20 minuters rast efter högst två timmars arbete, tillgång till kalla drycker och möjlighet att svalka sig i skugga eller inomhus. En bra början, säger Stefan Nilsson ä ersättande huvudskyddsombud för fackförbundet Seko:

– Det är väl inte riktigt heltäckande, men ett steg i rätt riktning.

Från och med den 15 augusti och resten av månaden kan Arbetsmiljöverkets krav komma att gälla och sedan sommartid till dess att tågens förarplatser får luftkonditionering.

Men först har Connex fått möjlighet att bemöta hotet. Och företaget menar att kraven inte behövs. Det är bra med raster som det är skriver de i sitt svar och hänvisar till att det ofta är uppehåll på ändhållplatserna.

– Där kan man komma i skugga som det står i Arbetsmiljöverkets papper och det finns i alla fall i ena ändan av en sådan här bana tillgång till kallt vatten och vi har även utrustat personalen med vattenflaskor som man kan ta med sig kallt vatten när man kör, säger Lars Ericsson, säkerhetschef på Connex.

Men vattenflaskorna håller inte drycken kall och den tid personalen har vid ändhållplatserna är ingen rast säger Pedro Lazacano-Osori, konduktör på Nockebybanan och skyddsombud:

– Vi har arbetsuppgifter, det är ingen paus.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".