Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kortkunder tvingas betala extra avgifter

Publicerat torsdag 10 augusti 2006 kl 06.30

Många småbutiker i Stockholm tar fortfarande ut en extra avgift när man betalar med kort, trots att de i de allra flesta fall inte har rätt att göra det. Kunder med Visa-kort behöver nämligen inte betala någon extra avgift, enligt Visas eget regelverk. Bankerna har också skrivit in i avtalen att handlarna inte får ta ut någon avgift av kunder med Visa-kort.

Therese Melander och Rebecka Ingelin är två stockholmare som ogillar de extra avgifterna.

– Jag tycker det är lite löjligt. De kanske har extra kostnader för administration, men jag tycker inte man borde behöva betala det, säger Therese Melander.

– Om man handlar för mycket pengar spelar det ju ingen roll. Men till exempel för folk som köper cigaretter som kostar 40 kronor, och så får de alltid betala 5 kronor extra - i längden blir det ganska mycket pengar ändå, säger Rebecka Ingelin.

Kortkunder ska inte diskrimineras
Många butiker, caféer och restauranger i Stockholm har en lapp vid kassan som säger att kunden måste betala några kronor extra vid kortköp. Men har man Visa-kort behöver man inte det, eftersom kunder som betalar med kort inte ska diskrimineras, enligt Visa.

Handlarna menar dock att de måste ta ut en extra avgift eftersom de får betala en avgift till banken när någon betalar med kort. För en handlare med liten marginal kan de extra kronorna i längden innebära en stor förlust.

”Ifrågasätt avgiften i affären”
Men Louise Ekström på Sveriges konsumentråd tycker det är fel att konsumenterna ska vara med och finansiera bankernas avgifter.

– Vi ska inte behöva betala för att använda våra egna pengar. Bankerna har ju gått ut och uppmanat oss att betala med kort för att minska riskerna för rån. Och då går ju det stick i stäv med att man ska behöva betala en avgift för det, säger Louise Ekström.

Louise Ekström tycker att man som kund bör ifrågasätta avgiften redan på plats i affären. Hjälper inte det, ska man handla någon annanstans.

– Man ska visa sin makt med fötterna och gå till ett annat ställe.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".