Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dörrknackning vanligare metod i jakten på väljare

Publicerat tisdag 5 september 2006 kl 08.09

Allt fler partier använder sig av dörrknackning som metod för att komma i kontakt med väljarna. Radio Stockholms kartläggning av partiernas metoder för att vinna valet i Stockholm visar att det är traditionella metoder som gäller då det gäller att komma i personlig kontakt med stockholmsväljarna.

Moderaterna och kristdemokraterna uppger att man i årets valrörelse lägger mindre pengar på affischer och annonser, och i stället satsar mer på att komma i direktkontakt med väljarna.

Socialdemokrater och moderater ägnar sig också åt telemarketing, då politiker ringer upp sina väljare. Miljöpartiet säger sig inte ha resurser för att knacka dörr, men satsar stort på webben. Samtliga partiet tror mycket på samtal med väljare i valstugor.

Om torgmöten som kampanjform råder delade meningar. Medan moderaterna tycker att formen är förlegad satsar vänsterpartiet och har gjort torgmöten till ett koncept med sång och musik. V ordnar 150 torgmöten veckorna före valet.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".