Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårare nå ut till väljare i Stockholm

Publicerat tisdag 5 september 2006 kl 16.20

Det är svårare att nå ut till väljarna i Stockholms stad än i de flesta andra kommuner. Den bedömningen gör såväl politiska bedömare som politikerna själva.

Det stora informationsflödet i Stockholm gör att väljarna lärt sig att sålla bort information, menar socialdemokraten Tomas Rudin, kommunsekreterare i Stockholms arbetarekommun.

– Alla sitter och läser olika tidningar, någonstans brummar det en radio, en Ipod, en telefon. Det är hela tiden ett fullt brus med information som pågår. Så det vi har lärt oss som stockholmare det är ju att helt enkelt sålla bort information. Så ska man nå fram hela vägen ut och kunna föra ett politiskt samtal så behövs det tid och det behövs ett mänskligt möte, säger Tomas Rudin, kommunsekreterare i Stockholms arbetarekommun.

Flygblad räcker inte i Stockholm
I en mindre stad än Stockholm kan det vara ett effektivt sätt att nå väljare att ställa sig på ett torg och dela ut flygblad. Det räcker inte i Stockholm - här kräver väljarna mer. Det är partierna i Stockholm ense om.

För att nå väljarna har flera partier, bland annat socialdemokrater och moderater, valt att satsa på dörrknackning. Elias Granqvist från Hässelbymoderaterna tycker att det kan vara ett bättre sätt att nå väljarna än valstugorna.

– Den här personen kanske vågar fråga mer än när man är ute bland folk, där alla kan se och höra, och personen som frågar är stressad. För att ofta haffar vi ju folk när de går förbi, de är på väg någonstans. Nu är de själva någonstans och det är vi som går förbi och vi stannar, säger Elias Granqvist.

Viktigt mobilisera sina väljare
De politiska partierna arbetar framför allt på två sätt för att locka väljarna, säger Erik Lakomaa, pr-konsult i Stockholm. Antingen kan de satsa på att övertyga mittenväljarna eller på att mobilisera sina väljare, genom att uppmana dem att gå och rösta. Dörrknackning är ett sätt att mobilisera väljare som ger resultat, säger han.

– Statistiken visar att det är effektivt. Man kan också se på svenska resultat att olika kandidater har lyckats olika bra i olika områden beroende på om de varit där och knackat dörr eller inte. Så det är en bra metod, säger Erik Lakomaa.

Men dörrknackning tar tid och miljöpartiet har till exempel uppgett för Radio Stockholm att de inte tycker att de har tillräckligt med resurser - de menar att man måste vara många för att kunna genomföra dörrknackning som ger resultat. Erik Lakomaa håller inte med.

– Det finns svenska kandidater, enskilda kandidater, som har kanske knackat 5 000 dörrar själva, så att man behöver inte vara speciellt många, säger Erik Lakomaa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".