Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägverket vill ha trafikled under Lovön

Publicerat torsdag 12 oktober 2006 kl 12.25

Vägverket i Stockholm har nu bestämt sig när det gäller ny trafikled väster om Stockholm. För att minska trycket på främst Essingeleden anser Vägverket att det bör byggas en västlig förbifart med sträckning Kungens Kurva - Häggvik. Men vägens dragningen innebär att unika miljöer på Lovön i Mälaren kommer att påverkas.

Två huvudalternativ
Frågan om en västlig förbifart har utretts i många år. Till slut återstod två alternativ; Förbifart Stockholm och Diagonal Ulvsunda.

Förbifart Stockholm är det förslag som ligger längst bort från city. Det alteranativet sträcker sig från Kungens Kurva till Häggvik, i huvudsak i tunnlar under Mälaren och Lovön.

Diagonal Ulvsunda har en sträckning från Västertorp till Ulvsunda och ligger närmare city.

Vägverket vill se förbifart Stockholm
Vägverket anser att den västliga dragningen mellan Kungens Kurva och Häggvik ger bäst resultat för det totala trafikflödet. Det är också viktigt att det finns en närmast total uppslutning från länets kommuner bakom det förslaget.

Kommer kosta runt 25 miljoner
Bygget av förbifarten kan börja tidigast 2008 och det kommer att ta minst åtta år att genomföra. Enligt Susanne Lindh, regionchef vid Vägverket i Stockholm kommer det kosta cirka 25 miljarder att bygga förbifarten. Men det finns i nuläget inga pengar till bygget.

– Det här blir en fråga för regeringen att lösa, både tillåtligheten och finansieringen av detta, säger Susanne Lindh, regionchef vid Vägverket i Stockholm.

Känsliga miljöer påverkas
Om det blir alternativet Förbifart Stockholm som byggs så kommer vägen i huvudsak att dras i tunnlar. Men sträckningen innebär även att den mycket känsliga miljö på Lovön kommer att påverkas av bygget.

Länsstyrelsen varnar för att det finns risk att projektet fastnar i en hög av överklagnade.

– Vad vi har sagt är att det här är en så angelägen trafikfråga för Stockholmsregionen, så vi tycker att man ska vara nogrann med om man vill ta den risken, säger Lars Nyberg, planeringsdirektör på länsstyrelsen.

Miljövänner upprörda
Torsdagens besked från Vägverket har upprört miljövännerna på Ekerö.

– Det allra värsta är ju att man under byggtiden spränger och grusar urgamla kulturvärlden, det är ju det som är absolut oersättligt, säger Krister Skånberg, vice ordförande i föreningen Rädda Lovön.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".