Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvos försäljning återhämtar sig

Publicerat tisdag 5 december 2006 kl 06.41

Efter en svag inledning på året har Volvo Personvagnars försäljning börjat repa sig.

Under november blev det en ökning med 7,8 procent jämfört med samma månad 2005.

-Vi ser nu att vi börjar återhämta en del av vad vi tappat och det kan bli en hygglig avslutning på året, säger presschefen Christer Gustafsson till TT.

Totalt ligger dock den globala försäljningen efter elva månader på minus 4,4 procent och som det ser ut nu kommer Volvo inte att nå upp till fjolårets försäljning på 444 000 bilar. Efter elva månader är antalet sålda bilar 389 936 jämfört med 407 844 för ett år sedan.

Stadsjeep säljer bäst
Stadsjeepen XC 90 har sålts i drygt 76 000 exemplar. Därefter följer V 50 med 70 200, S 40 med 66 800 och V 70 med 60 450. För V 70 är det snart dags för en ny generation.

-Sedan är det mycket glädjande för oss att vi redan har 20 000 bilar i order på nya C 30 som börjar levereras först efter nyår, säger Gustafsson.

Den nya mindre Volvon har presenterats under några veckoslutsvisningar i Italien, Spanien och Frankrike.

-Men många marknader återstår, säger Gustafsson.

Eftersom bilen ligger i en klass som Volvo tidigare inte har varit inne i innebär den ett rent nettotillskott såvida inte en del presumtiva Volvokunder väljer den i stället för någon annan modell. Men avsikten har hela tiden varit att hitta en ny yngre kundgrupp.

Uppåt i Ryssland
I USA ökade Volvo med 14,3 procent från 8 090 till 9 245 bilar i november men ligger fortfarande på minus 6,3 procent efter elva månader på grund av den svaga inledningen på året.

I Europa blev det plus 4,9 procent i november med 21 374 bilar. Försäljningen släpar dock fortfarande efter med 5 procent för hela elvamånadersperioden, 219 895 jämfört med 231 588 bilar.

I Ryssland har försäljningen ökat med nästan 90 procent i år och i Kina med 40 procent. Efter att Volvo börjat bygga S 40 i Kina är förhoppningen att fördubbla försäljningen till uppåt 16 000 bilar nästa år.

Benny Öinert/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".