Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunen säger nej till kampanj

Publicerat tisdag 27 augusti 2002 kl 06.56
Göteborg bör inte vara med i kampanjen för att visa legitimation vid köp av folköl och tobak. Det säger kommunens ansvariga tjänstemän som inte vill vara med i länsstyrelsens kampanj Visaleg.nu, eftersom tobaksbolag deltar.
Kampanjen går ut på att personer upp till 25 år ska visa legitimation i butikerna, för att dom under 18 inte ska kunna köpa folköl och tobak. Samuel är 17 och brukar kunna det. Han berättar att han brukar visa upp sitt bankomatkort och hävda att man måste vara 18 år för att ha ett. En kampanj för att kräva legitimation upp till 25 års ålder har slagit väl ut i Mölndal. 80 procent av butikerna har anlutit sig till kampanjen och många visar självmant leg. Men nu när länsstyrelsen vill att 49 kommuner i Västra Götaland ska haka på kampanjen får tobaksbolag vara med och utforma och distribuera materialet till butikerna. Det har folkhälsoinstitutet kritiserat och i Göteborg vill nu ansvariga tjänstemän som ska kontrollera folköls- och tobaksförsäljningen inte samarbeta med tobaksbolag som Philip Morris. Blir det problem i en butik måste rollerna vara tydliga, säger Agneta Aldestig, samordnare på tillståndsenheten. Hon tror att Göteborg klarar sig med den tillsyn som nu byggs upp genom kontaktpersoner i stadsdelarna i samarbete med närpolisen. Och som går ut på att registrera alla folköls- och tobaksförsäljare och sedan besöka dom varje år.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.