Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få kompenseras av posten

Publicerat onsdag 27 december 2006 kl 10.40

Varje år får posten in ungefär 50 000 klagomål på att brev och paket saknas men bara 3 000 av dem, sex procent, får ersättning. Orsaken är att vanliga försändelser inte omfattas av Postens så kallade leveransgaranti.

En leveransgaranti måste man teckna separat, den kostar mer och kan liknas vid en försäkring.

Postens presschef Mattias Geijerstam säger till Sveriges Radio att garantin för vanliga försändelser ligger i det att Posten gör allt man kan för att brev och paket ska komma fram och att det också gör det i 95 procent av fallen.

Antalet klagomål på saknade försändelser har ökat på senare år. Men Mattias Geijerstam påpekar att i jämförelse med hur många försändelser Posten hanterar är antalet klagomål få, totalt tar posten hand om 1,8 miljarder inrikes försändelser om året.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".