Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färdtjänsten i Göteborg fungerar bättre - nu hittar förarna bra

Publicerat tisdag 13 februari 2007 kl 07.46

Snart ska också resenärerna bli kontaktade av en automatisk röst när det blir förseningar.

Det har varit en tuff tid, säger ombudsmannen i Synskadades riksförbund i Göteborg , Anders Josby. Sedan de nya avtalen började gälla i augusti har många förare haft svårt att hitta och det har också varit språkproblem. Men nu går det mycket bättre, säger han.

Varje vardag kör färdtjänsten 4- 500 körningar i Göteborg. De första månaderna kom i genomsnitt 73 klagomål per månad in främst om förseningar.

I januari var siffran nere i 39 sedan sedan dom nya chaufförerna lärt sig hitta bättre i stan.

Men just förseningarna utgör ett stort orosmomnet för många färdtjänstkunder- Dom vet inte när bilen kommer eller om dom ska hinna fram i tid.

Så långt som att låta chaufförerna självs ringa upp kunden vill inte Färdtjänsten gå men planerar att använda ett system som de anropsstyrda bussarna på Flexlinjen redan använder. Då ringer en förinspelad röst upp den väntande resenären och meddelar hur lång förseningen blir så att ingen ska stå ute och vänta i onödan. Mer än tio minuter ska det inte få ta innan bussen kommer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".