Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig bromskraft bakom tåglycka

Publicerat måndag 2 juli 2007 kl 12.41
Bild från tågurspårningen i februari 2005. Foto: Scanpix.

Dålig bromskraft låg bakom tågolyckan mellan Göteborg och Kungsbacka 2005 då tre godsvagnar med klor spårade ur och orsakade ett stort och långvarigt räddningspådrag.

Tåget kunde inte bromsa ordentligt eftersom de så kallade lastväxlarna var felinställda. Det framgår av haverirapporten.
Lastväxlarna ska anpassa vagnarnas bromskraft efter tyngden på lasten, men detta hade alltså inte gjorts rätt enligt haverirapporten.

Läs tidigare Västeko-artiklar från tågolyckan:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".