Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gratistidningskriget återupptas till hösten

Publicerat söndag 29 juli 2007 kl 09.47

Hälften av gratistidningsutdelarna i Göteborg har försvunnit i sommar. Anledningen är att tidningen Punkt SE har tagit ett sommaruppehåll.

Tidningen hade under sitt första kvartal ett underskott på 56 miljoner kronor, men Carl Gyllfors, vd för Aftonbladet-koncernen, nekar till att Punkt SE skulle ha förlorat gratistidningskriget mot Metro och City.
- En gratistidning tappar ungefär hälften av sina läsare under sommarperioden. Dessutom är inte annonsörerna så intresserade av att annonsera under sommaren så då har vi istället valt att satsa mycket hårdare under våren och kommer att satsa lika hårt och ännu hårdare under hösten. Det är det klokaste att göra för en gratistidning, säger Carl Gyllfors till P4 Göteborg.

Punkt SE kom ut med sitt första nummer den 2 oktober förra året och ekonomiskt har det inte gått så jättebra. Under första kvartalet hade tidningen alltså ett underskott på 56 miljoner kronor och frågan är hur länge tidningen kan drivas med ett så stort underskott.
- Man kan väl kanske inte hålla på hur länge som helst med ett så stort underskott, samtidigt så har vi planerat för ett underskott och Aftonbladet-koncernen, som Punkt SE är en del av, har aldrig haft så bra räckviddsiffror och så stora annonsintäkter som vi har haft i Göteborgsregionen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".