Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gratis ringsignaler kostade 45 kronor - nästan omöjliga att bli av med

Publicerat torsdag 9 augusti 2007 kl 16.40
Det var svårare att blockera företaget än vad Sofia trodde. Foto: Scanpix.

När 24-åriga Sofia Gustavsson letade gratis ringsignal till sin nya mobiltelefon skrev hon in sitt mobilnummer på företaget Fun Mobiles hemsida. Då hade hon ingen aning om att det skulle kosta 45 kr i veckan.

Snart efter att Sofia skrivit in sitt nummer dyker det upp flera sms-erbjudanden om nya ringsignaler och pinup-bakgrunder varje dag. Irriterad blockerar hon numret och det är först när en kompis påpekar att hon antagligen betalar för den tjänsten som hon gör kopplingen till Fun Mobiles sida på nätet.

Svåra att nå
Mycket riktigt har företaget börjat debitera henne 45 kronor i veckan för en tjänst som marknadsförs som gratis och som Sofia aldrig utnyttjat.

Nu börjar hennes försök att nå företaget Fun mobile vilket inte är lätt. Att bli av med abonnemanget var svårare än hon trodde.

Samtalet bryts på ett konstigt sätt
– När jag ringer till företaget ser de att jag är kund och att jag inte är blockerad. Jag hade ändå försökt skicka in ett stopp till företaget tidigare. När jag säger till henne att hon måste hjälpa mig att blocka mitt nummer, då bryts samtalet på ett väldigt konstigt sätt, säger Sofia Gustavsson.

Efter att samtalet bröts försökte Sofia ringa upp gång på gång, men det var upptaget. Sedan hittar hon en e-mailadress dit hon börjar skicka arga mail om att de ska häva hennes medlemsskap.
– Till slut får jag ett svarsmail, om att de stängt av min mobil från tjänsten.

Konsumentverket tycker inte att det är OK
För Sofia Gustavsson gick det ju relativt bra till slut eftersom hon agerade handlingskraftigt. Men det kanske inte är lika enkelt för många yngre, som ju är en tydlig målgrupp för Fun Mobile. 
Är det här ok?
– Nej, vi tycker inte det är OK. Är det gratis ska det vara det. Trots att det står i det finstilta att det kostar 45 kronor per vecka, så ska det framgå tydligare, säger Cecilia Hurtig på Konsumentverket.

Västekot har sökt Fun mobile för en kommentar men utan framgång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".