Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilverkstäder brister i prisinformation

Publicerat tisdag 6 november 2007 kl 05.56

Bilägare borde engagera sig mer för att få ett bättre pris när det är dags för ett besök på bilverkstaden. Det anser vd:n för Kontrollerad bilverkstad, Leif Fagerlund.

En undersökning gjord hos 50 anslutna bilverkstäder i Göteborg visar att kunderna med åren blivit mer nöjda med väntetiderna och själva reparationerna medan de fortfarande är missnöjda med prisuppgifterna.

Att laga bilen kan bli en mycket dyr historia. Den prisuppgift man får när man lämnar in den hackande bilen kanske inte alls stämmer när det väl är dags att betala. Saker kan ha lagats eller bytts ut som man inte känt till från början.

Därför anses Kontrollerad bilverkstad att kunden och verkstadspersonalen borde ta sig mer tid att prata sig samman. Efter en felsökning kan man då besluta vad som ska åtgärdas och vad som kan vänta. Då stämmer prisuppgifterna bättre. Seriösa verkstäder borde dessutom kunna dra av kostnaden för felsökningen omkring 300 till 500 kronor om kunden accepterar föreslagna reparationer, anser Kontrollerad bilverkstads vd Leif Fagerlund.

Kontrollerad bilverkstad är ett samarbete mellan bland annat Motorbranschens riksförbund, Bilindustriföreningen, Bilprovningen och Konsumentverket. I Göteborg är 50 verkstäder anslutna liksom hälften av alla bilverkstäder i landet. Alla kontrollerade verkstäder har en dekal med en grön punkt på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".