Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Doft och musik för dyrare och fler reaköp

Publicerat torsdag 27 december 2007 kl 15.45

Mellandagsrean är i full gång, men det är inte bara du själv som bestämmer vad du kommer köpa. Flätade korgar, viss typ av musik, och blå bakgrunder - det är några av affärernas knep för att få dig att shoppa dyrare och fler prylar. I december väntas göteborgarna shoppa för närmare 4 miljarder kronor. Marknadsföringsforskaren Jens Nordfält, är expert på vilka knep handlarna kan ta till till exempel när det gäller dofter.

Jens Nordfäl är marknadsföringsforskare och han har skivit boken ”Marknadsföring i butik” och tittat på gammal och ny forskning kring hur affärer skapar köpvänliga miljöer. Och förutom citrusdoft, så visar han ju snabbare och högre musik affären spelar desto snabbare rör sig kunderna, klassisk musik kan få en att köpa dyrare viner, en blå bakgrund gör att man köper dyrare prylar än en röd, och prisskyltar i butiken gör att kunden tror att det är billigt- oavsett vilket pris som faktiskt står på skylten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".