Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åttaåring får inget stöd i skolan trots att hon har rätt till det

Publicerat måndag 28 april 2008 kl 05.34

Trots ett väldokumenterat begåvningshandikapp och i strid med gällande lagstiftning så fick åttaåriga Viktoria ingen extra hjälp när hon började skolan i en vanlig första klass på Landamäreskolan i Biskopsgården.

I förskolan, där hon stannat ett år extra, hade hon en egen lärarassistent och hennes anhöriga utgick ifrån att Viktoria skulle få särskilt stöd även i skolan. Men det fick hon inte och detta trots att både mamma och mormor vid flera tillfällen vädjat till rektorn om hjälp till flickan.

– Det känns konstigt, jag ser inga framsteg, hennes klasskompisar kan redan läsa men hon kan knappt läsa korta ord, säger mamman.

Viktoria ligger långt efter sina klasskamrater och skolan har inte gjort någonting för att hjälpa henne hävdar hennes mamma.

Familjen erbjöd sig att själv bekosta extra lektioner, men fick höra att i Sverige så är det skolans uppgift att ge eleverna med särskilda behov det stöd de behöver.

Och det får de på Landamäreskolan, hävdar rektor Sally Jonson Lilja.

– Alla våra elever får hjälp och är det speciella elever som behöver extra stöd får ett åtgärdsprogram, säger Sally Jonsson Lilja.

Men det åtgärdsprogrammet som upprättats för Viktoria får underkänt av skolchefen och stadsrevisionen.

Skolchefen i Biskopsgården Hans Wettby underkänner det åtgärdsprogram som rektorn Sally Jonsson Lilja har upprättat för Viktoria . Det kom försent och det håller inte måttet anser han.

Skolchefen slår alltså fast att rektors åtgärdsprogram för Viktoria som borde ha upprättats vid skolstarten i augusti men kom först i mars.

-Jag är bedrövad när jag ser det här, säger Hans Wettby.

Det finns inte heller några dokumenerade belägg för att Viktoria skulle ha fått det särskilda stöd från skolan som hon enligt lagen har rätt till, säger Hans Wettby.

Säskilt stöd var en förutsättning för att Viktoria, som låg på gränsen för att bli antagen till särskolan, skulle få en sportslig chans att hänga med i undervisningen i den vanliga klassen som hon hamnat i.

Roger Dahlström som tidigare var planeringsledare på säskolan i Göteborg säger att hon borde få det stöd som hon har rätt till.

                                                             Maria Wendehög
                                                       maria.wendehog@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".