Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Friskolor försämrar förståelse

Publicerat tisdag 2 september 2008 kl 13.37

Friskolor ökar segregationen, men problemet är inte i första hand vilken inriktning en friskola har utan det fria valet i sig, menar Christina Cliffordson, forskare vid Göteborgs universitet.

Christina Cliffordson, docent i pedagogik vid GU, förstår att stadsdelsnämnden i Bergsjön är kritisk till en tredje muslimsk friskola i Göteborg. Men problemet är inte skolans inriktning, utan det fria valet i sig.

Enligt henne försämrar en indelning av barn och ungdomar i homogena grupper både förståelsen för andra kulturer och inlärningen i sig. Men Abdul Rashid, imam på Römosseskolan i Gårdsten håller inte med.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".