Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Domsjö fabiker i Hörnettområdet med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.15)

Slutbullrat vid kaj för Stena

Publicerat fredag 5 september 2008 kl 11.15
Så här går det till när Stenabåtarna "tankas" med el i stället för med olja.

Stena Line ska nu ansluta sina fartyg till el när de ligger vid kaj, i stället för att som idag låta motorerna gå. På så vis blir det i princip inga utsläpp av koldioxid, svaveloxid eller kväveoxid.

Stena Danica har redan utrustats med tekniken som gör det möjligt att ansluta fartyget till el när det ligger vid kaj. Nu är målet att alla Stena Lines fartyg, med undantag för Stena Scanrail, få samma utrustning. På så vis kommer utsläppen av koldioxid, svaveloxid och kväveoxid i princip bli lika med noll.

Samtidigt försvinner störande buller och sot, ett positivt besked för alla som bor i närheten av Danmarks- och Tysklandsterminalen i Göteborg.

Investeringen kostar Stena Line mellan 75 och 100 miljoner kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".