Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora kvalitetsskillnader mellan skolor i Göteborg

Publicerat tisdag 17 juni 2003 kl 09.50
Det är stora skillnader i kvalitet mellan olika skolor i Göteborg. Skillnaderna är så stora att det är tveksamt om det går att betrakta som samma sorts verksamhet, enligt kommunens kvalitetsredovisning i skola och förskola.
Rapporten visar att det råder helt olika förutsättningar i olika stadsdelar och skolor. På en del håll är det vanligt med barn som inte kan något språk alls och elevomsättningen är hög. Medan andra skolor kan satsa på en långsiktig utveckling. Men ofta är skolor som har det tufft uppfinningsrika och hittar bra lösningar, enligt utvärderingen, som 750 personer har deltagit i - all slags skolpersonal, elever, föräldrar och politiker - under ledning av forskare från universitetet. Rapporten slår fast att det finns stort engagemang och hög undervisningskvalitet i skola och förskola, men risken är stor att Göteborg blir en kunskapssegregerad stad. En rad åtgärder behövs enligt stadskansliet: mindre grupper i förskola och skola, bättre övergång mellan förskola och grundskola och mellan grundskola och gymnasium - och bättre stöd till barn i komplicerade inlärningssituationer. Arbetslag och elevdemokrati behöver utvecklas och miljön förbättras. I förskolan ökar antalet barn som behöver särskilt stöd, utemiljö och säkerhet måste bli bättre och både förskola och skola behöver mer lugn och ro, enligt kvalitetsredovisningen. Stadskansliet summerar att alla förbättringar som nu behövs måste ske inom dom budgetramar som finns.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.