Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Hamnkonflikten skapade misstro

Publicerat fredag 6 februari 2009 kl 04.45
Konflikten ledde bara till ökad misstro, enligt facket. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Trots den långvariga striden i Göteborgs Hamn om arbete på övertid och röda dagar, så är man idag tillbaka på ruta ett med i stort sett samma regler som gällde före konflikten. Dessutom har konflikten kostat hamnen runt 100 miljoner kronor. Det uppger Hamnarbetarförbundet.

Förbundet menar att det enda konflikten egentligen lett till är att förstöra förtroendet för bolagsledningen.

– Vi har kvar den frivilliga övertiden, vi har kvar frivilligheten på de röda dagarna. Det enda man har fått är en stor spricka mellan de kollektivanställda och ledningen i hamnen. Dessutom har det kostat pengar, inofficiella siffror, säger hundra miljoner kronor, säger Peter Annerback, ordförande för Svenska Hamnarbetareförbundet i Göteborg.

Det finns flera orsaker till den sirapsega konflikt i Göteborgs hamn som blossade upp vid midsommar 2007. Bakgrunden är att bolaget vill införa schemalagt arbete på röda dagar och minska det fackliga inflytandet över arbetstiderna.

Fackföreningarna Hamnarbetarförbundet och Transport har svarat med övertidsblockader och stämningen har i perioder varit riktigt dålig bland kranar och containrar.

Nu menar alltså Hamnarbetarförbundet att konflikten kostat Göteborgs Hamn 100 miljoner kronor, nästan helt i onödan. Men hamnens vd Magnus Kårestedt vill inte bekräfta siffrorna.

– Vi har inte gjort någon sådan beräkning, men det har kostat i goodwill-värde kan man säga. Däremot var förändringarna helt nödvändiga.

Med förändringar menar Magnus Kårestedt bland annat de nya arbetstidsregler, så kallade plusscheman, som har förhandlats under hösten. De innebär att hamnbolaget kan beordra in folk om det saknas frivilliga på röda dagar, och att ersättningen för arbetarna i gengäld höjs rejält.

Men det är inte säkert att reglerna kommer att införas, för medan Hamnarbetarförbundet är positiva har Transport vägrat skriva under. Ett och ett halvt år efter att konflikten startade är stridsfrågorna fortfarande inte lösta, och nere på kajen har hamnarbetaren Dick Didriksson och många med honom tappat förtroendet för bolagsledningen.

– Det går inte att ha något förtroende för dem. Så fort det är nånting som händer hittar de på egna siffror och uppgifter och grejor. Det går inte att lita på dem.

Eric Öbo
eric.obo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".