Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Halverad lastbilsfösäljning

Publicerat tisdag 24 februari 2009 kl 13.53
Den amerikanska markanden är tungrodd för AB Volvo

Volvo har tappat hälften av sin lastbilsförsäljning på ett år. I januari är Öst-Europa och Nordamerika de marknader där Volvo tappar mest.

Volvo har tappat hälften av sin lastbilsförsäljning på ett år. I januari är Öst-Europa och Nordamerika de marknader där Volvo tappar mest. Mårten Wikforss är presschef på AB Volvo.

– Vi ser nu den minskade orderingången avspegla sig i leveranssiffrorna , säger AB Volvos presschef Mårten Wikforss. 

Lastbilarna står för runt 70 procent av hela Volvokoncernens omsättning, och det är tufft att tappa 51 procent av den försäljningen på ett år, säger han.

I januari levererade koncernen drygt 10.000 lastbilar (10.232 st), jämfört med nästan 21.000 (20.856) i januari förra året. Störst är försäljningsnedgången i östra Europa och Nordamerika.

Volvokoncernen har numera fem lastbilstillverkare. Nedgången för svenska Volvo Lastvagnar är något mindre än för till exempel Renault Trucks och amerikanska Mack.

Totalt har nästan 7.700 personer i Sverige förlorat sina jobb inom Volvokoncernen det senaste året, och Mårten Wikforss utesluter inte att nya varsel kan komma - även om det inte finns några beslut om det just nu.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".