Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lyxköp trotsar krisen

Publicerat onsdag 11 mars 2009 kl 11.29
Lyxkonsumtionen påverkas inte nämnvärt av krisen. Foto: Jan Collsiöö/Scanpix

Den ekonomiska krisen verkar inte ha påverkat den så kallade lyxkonsumtionen i någon större omfattning.

Försäljningen av exklusiva varumärken går bra ändå säger Magnus Kroon ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel i Göteborg.

Försäljningen av lyxbilar, märkeskläder eller riktigt dyra klockor tycks alltså inte vika med konjunkturen .

Klockor från 50 000 kr och uppåt säljs i samma omfattning som före krisen,  säger Marcus Lange butikansvarig för exklusiva klockor på NK .

Han är inte förvånad att det är på det sättet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".