Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trots lag, staden fortsatt otillgänglig

Publicerat torsdag 19 mars 2009 kl 05.11

Göteborgs stad kommer inte att hinna handikappanpassa stadens allmänna platser till nästa år. Detta trots att lagen som kräver det är nio år gammal.

Situationen är liknande i de flesta andra kommuner, både i Göteborgsregionen och resten av landet.

Nu vill De Handikappades Riksförbund, DHR, att man inför sanktioner för att tvinga fram en snabbare förändring. Robert Kindberg, ombudsman på De handikappades riksförbund i Göteborg: 

 – Den här lagstiftningen har ju inga sanktioner. Om man inte handikappanpassar får det inga komsekvenser. Vi skulle vilja se att man införde sanktioner så att det skulle bli dyrt att inte åtgärda de här problemen.

År 2000 kom en lag som gav landets 290 kommuner i uppdrag att handikappanpassa alla sina allmänna platser till 2010. Det handlar om offentliga byggnader, om kollektivtrafiken och om gatumiljön.

Höga trottoarkanter ska tas bort, ramper ska byggas och övergångsställen ska kontrastmarkeras, bland annat.

Men trots att man haft tio år på sig kommer varken Göteborgs kommun eller de andra kommunerna i regionen att hinna färdigt i tid. Henrik Petzäll är avdelningschef på Trafikkontoret i Göteborg : 

– I den mån det överhuvudtaget är möjligt att uppnå 100 procents tillgänglighet i alla delar av staden så vågar jag inte svara på när det skulle kunna ske.

Men vi struntar inte i lagen utan försöker hantera detta på ett professionellt sätt. De ytor i stan som används mest av medborgarna prioriterar vi att handikappanpassa.

Göteborgs kommun har satsat enorma pengar på att handikappanpassa kollektivtrafiken de senaste åren, men det tjänar inte mycket till om man inte genomför de andra åtgärderna också, menar Robert Kindberg.

– Trots att man lägger ned oerhörda pengar på ny, fin kollektivtrafik så kommer man inte kunna ta sig till hållplatserna. Man kommer vara beroende av färdtjänst under en lång tid framöver.

Eric Öbo
eric.obo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".